Case study: level of awareness, insight and behavior of dentist and the sick to the remedial effect of medicinal drop “dentol”
محورهای موضوعی : مجله گیاهان داروییپروانه نژاد سبزی 1 , فاطمه نادری 2 , بهرام رسولیان 3 , بهروز عزت پور 4
1 - مرکز خدمات تخصصی آسیب¬های اجتماعی- جهاد دانشگاهی واحد لرستان، خرم آباد، ایران؛
2 - مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی- جهاد دانشگاهی واحد لرستان، خرم آباد، ایران؛
3 - مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران؛
4 - مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران؛
کلید واژه: behavior, awareness, Insight, Herbal drugs,
چکیده مقاله :
Background & Aim: In recent years, complementary therapies deliver a medicinal drop named ‘dentol’ for pain controlling and tooth infection. According to the excessive consumption of chemical drugs and their side effects, the subject of human health and its development in society and the level of awareness, insight and positive behavior of people and also dentists as the trustees of the society toward the usage of dentol and its demand for consumption and prescription of this drug is of great importance.Experimental: This study was a kind of cross-sectional using a survey method and questionnaire. Its validity and reliability was measured according to content accreditation, test-retest and Alpha Cronbach. The sampling method in first population (habitant of Khoramabad) was multistage cluster and in second one (dentists of Khoramabad) was polling because of some limitations. The descriptive-statistical and analytical-statistical (χ2, correlation coefficient etc) methods were used.Results & Discussion: Samples taken from people showed that their awareness from dentol was very low (59.8 %) and it is why most of them have no special insight to it (74.1%). Most of them use chemical painkillers for alleviation (75.5%). Dentists prescribed chemical drugs for their sick mostly (71.1%) and 87.1% of them never prescribed dentol for tooth infect. According to the findings, the awareness level of people to this drug is low and just few of them use it. In dentists having medium awareness and more positive insight to it, prescribe it a little. Industrial and practical recommendations: Advertising and giving information to people and encouraging them to use natural drugs for introducing and promotion of awareness level of dentists and people is very important.
مقدمه و هدف: در سالهای اخیر طب تکمیلی جهت مهار درد و عفونت دندان، قطره گیاهی دنتول را به بازار عرضه کرده است. با توجه به مصرف بیرویه مُسکنهای شیمیایی و عوارض جانبی آنها، موضوع سلامت فرد و توسعه آن در جامعه، و میزان آگاهی، نگرش و رفتار مثبت افراد جامعه و همچنین دندانپزشکان بهعنوان متولیان این امر، نسبت به مصرف قطره گیاهی دنتول و میزان تقاضای آنها جهت مصرف و تجویز این دارو بسیار حائز اهمیت است.مواد و روشها: پژوهش از نوع مطالعه مقطعی به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه بوده است. اعتبار و پایایی پرسشنامه بر اساس اعتبارسنجی محتوایی و آزمون مجدد و آلفای کرونباخ سنجیده شد. روش نمونهگیری در جامعه آماری اول (مردم ساکن شهر خرم آباد) خوشهای چند مرحلهای و در جامعه آماری دوم (دندانپزشکان سطح شهر) به دلیل محدودیت سرشماری انجام گرفت. از روشهای آماری توصیفی ( توزیع فراوانی و درصد) و روشهای آماری تحلیلی ( آزمون کایاسکوئر، ضرایب همبستگی و غیره) استفاده گردید.نتایج و بحث: در نمونههای بهدست آمده از مردم شهر خرمآباد نتایج نشان داد، آگاهی مردم نسبت به قطره گیاهی دنتول کم بوده (8 /59 درصد) و همین امر سبب شده که اکثر آنها نگرش خاصی نسبت به این قطره نداشته باشند (1/74 درصد). بیشتر آنها از داروهای مسکن شیمیایی برای تسکین درد استفاده نمودهاند (5/75 درصد)، همچنین دندانپزشکان برای درمان درد (1/71 درصد) بیماران خود بیشتر داروهای شیمیایی تجویز کردهاند و 1/87 درصد آنان هرگز این قطره گیاهی را برای درمان عفونت دندان تجویز نکردهاند. طبق یافتههای این مطالعه، سطح آگاهی مردم نسبت به این قطره پایین بوده و درصد ناچیزی از این افراد جهت کنترل درد دندان از قطره دنتول استفاده مینماید. همچنین در جامعه دندانپزشکان با سطح آگاهی متوسط و نگرش مثبتتر نسبت به این قطره، میزان تجویز آن جهت کنترل درد و عفونت دندان بسیار ناچیز بود.توصیه کاربردی/ صنعتی: اطلاعرسانی و تبلیغات در سطح جامعه و ترویج مصرف داروهای طبیعی جهت معرفی و ارتقاء سطح آگاهی دندانپزشکان و مردم از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بینام. 1388. توسعه گیاهان دارویی و طب ایرانی- لرستان. شرکت داروسازی خرمان، لابراتوار تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی.
بینام. 1376. جایگاه گیاهان دارویی در صنعت داروسازی. نامه اتاق بازرگانی، شماره 12، صص: 32- 31.
دلبرت، م. 1380. راهنمای سنجش و پژوهشهای اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
رفیعفر، ج. 1379. بررسی انسان شناختی طب سنتی در میان ساکنان روستایی شهرستان ارومیه. خلاصه مقالات اولین همایش بینالمللی طب سنتی و مفردات پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران، معاونت پژوهشی، دفتر روابط دانشگاهی و بینالمللی.
ساروخانی، ب. 1370. روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. جلد دوم. انتشارات دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صدیقی، ژ.، مفتون، ف. و ضیایی، و. 1383. طب گیاهی: آگاهی، بینش و عملکرد در جمعیت شهر تهران. فصلنامه گیاهان دارویی، 4: 60-67.
صنوبر طاهونی، ن.، رشیدی، ک. و صالح هژیر، م. 1385. بررسی نگرش و میزان آگاهی جامعه پزشکی شهر سنندج در مورد داروهای گیاهی و تجویز آنها. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 11: 48-44.
گلشادی، الف.، انصاری، ر.، عسگری، ص.، صرافزادگان، ن. و بشتام، م. 1381. آگاهی، اعتقاد و عملکرد نسبت به داروهای گیاهی در مردم شهر اصفهان. فصلنامه گیاهان دارویی، 1: 21- 29.
مظفریان، و. 1376. فرهنگ نام های گیاهان ایران. انتشارات امیرکبیر، تهران.
Gray, C.M., Tan, A.W., Pronk, N.P. and O'Connor, P.J. 2002. Complementary and alternative medicine use among health plan members. A cross-sectional survey. Effective Clinical Practice., 5: 17-22.
Kessler, R.C., Davis, R.B., Foster, D.F., Rompay, M.I.V., Walters, E.E., Wilkey, S.A., et al. 2001. Long-term trends in the use of complementary and alternative medical therapies an United States. Annals of Internal Medicine., 135: 262-68.
Lafferty, W.E., Tyree, P.T., Bellas, A.S., Watts, C.A., Lind, B.K., Sherman, K.J., et al. 2006. Insurance coverage and subsequent utilization of complementary and alternative medicine providers. The American Journal of Managed Care., 12: 397-404.