پیش بینی الگوی مصرف بر اساس مؤلفه های سبک زندگی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - کارشناس ارشد روان شناسی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
کلید واژه: سبک زندگی, الگوی مصرف, اصلاح الگوی مصرف,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی الگوی مصرف بر اساس مؤلفه های سبک زندگی بود. در پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری 17108 نفر ساکنان شهر دهاقان بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 378 نفر و با روش نمونه گیری خوشه ای تعیین شد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف با آلفای کرونباخ 76/0 و پرسشنامه الگوی مصرف انصاری و طیبی با آلفای کرونباخ 74/0 صورت گرفت. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل گردید. بین سبک زندگی مبتنی بر پیشگیری از بیماریها و سبک زندگی مبتنی بر کنترل وزن و تغذیه با اصلاح الگوی مصرف(01/0p<)، سبک زندگی مبتنی بر کنترل وزن و تغذیه با الگوی مصرف مدگرایانه(05/0p<) و سبک زندگی مبتنی بر معنویت و سلامت جسمی و روانی با الگوی مصرف مبتنی بر تبلیغات(01/0p<)، رابطه وجود دارد. اصلاح الگوی مصرف مستلزم ارتقاء سبک زندگی در ابعاد مختلف (بعد معنوی، روانشناختی و تندرستی و...) می باشد.
.
1ـ احمدیمنش، حسین.(1391). بررسی نسبت سبک زندگی و مصرف. علوم اجتماعی، 60، 24-19.
2ـ استوری، جان. (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه. ترجمه حسین پاینده. تهران: آگه.
3ـ انصاری، ابراهیم. طیبی، ناهید. (1391). نقش اجتماعی مادران در اصلاح الگوی مصرف (مطالعه موردی شهر کرج). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 16، 166-130.
4ـ باکاک، رابرت.(1381). مصرف. ترجمه خسرو صبوری. تهران: شیرازه.
5ـ چابکی، امالبنین.(1391). رابطه تماشای تلویزیون با الگوی مصرف دختران دانشجو. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده، 21، 75-51.
6ـ ذکایی، محمدسعید. (1391). بررسی نقش رسانه در الگوی مصرفی دختران جوان در گفت وگو با دکتر محمد سعید ذکایی. فصلنامه جوان و رسانه، 7.
7ـ ربانی، رسول. رستگار، یاسر.(1387). جوان، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 23 و 24، 53- 44.
8ـ شریفی، احمدحسین. (1391). سبک زندگی به عنوان شاخصی برای ارزیابی سطح ایمان. معرفت فرهنگی اجتماعی، 3، 62- 49.
9ـ شفیعآبادی،عبدالله.ناصری،غلامرضا. (1371). نظریههایمشاورهوروان درمانی.تهران:مرکز نشردانشگاهی.
10ـ شیلینگ، ل. (1382). نظریه های مشاوره ( دیدگاه های مشاوره). خدیجه آرین. تهران: انتشارات اطلاعات.
11ـ عبداللهی، محمد. مرادی، سجاد. (1389). تحلیل جامعه شناختی الگوهای مصرف در بین ساکنان شهر تهران. فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 6، 33-1.
12ـ فاضلی، محمد.( 1382). مصرف و سبک زندگی. قم: انتشارات صبح صادق و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
13ـ فاضلی، محمد.(1386). تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجویی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1.
14ـ کاظمی، عباس. رضایی، محمد. (1386). دیالکتیک تمایز و تمایز زدایی؛ پرسهزنی و زندگی گروه های فرودست شهری در مراکز خرید تهران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1.
15ـ کاویانی،محمد. (1391).سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
16ـ کرمیقهی، محمدتقی. زادسر، زینب.(1392). سنجش بررسی رابطه دینداری و سبک زندگی )مطالعه موردی زنان 20 ساله و بیشتر ساکن شهر تهران(. زن و فرهنگ و هنر، 1، 101-85.
17ـ گیدنز، آنتونی.(1383). تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
18ـ لعلی، محسن. عابدی، احمد. کجباف، محمدباقر.(1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی(LSQ). پژوهش های روان شناختی، 15، 80- 64.
19ـ مبینیمقدس، مجید. عبدسرمدی، نرگس.( 1389). سبک مصرف رسانهای و اثربخش بر سبک زندگی. فصلنامه مطالعات جوان و رسانه، 9، 62-38.
20ـ موسویگیلانی، سیدرضی.(1392). چیستی و چرایی سبک زندگی و نسیت آن با دین و مهدویت. فصلنامه علمی-پژوهشی مشرق موعود، 25، 138-124.
21ـ مهدوی کنی،محمدسعید.(1387).دین و سبک زندگی. تهران: دانشگاه امام صادق.
22ـ وبر، ماکس. (1374). اقتصاد و جامعه. ترجمه عباس منوچهری، مهرداد ترابینژاد، مصطفی عمادزاده. تهران: مولی.
23ـ وبلن، تورستین.( 1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
24-Bourdieu, Pierre. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Translated by Richard Nice, London: Routledge.
25-Cockerham, W. C. (2005). Health lifestyle theory and the convergence of agency and structure. Journal of Health and Social Behavior , 46, 51- 67.
26-Fuchino, Y. Mizoue, T. Tokui, N. Ide, R. Fujino, Y. Yoshimura, T.(2003).Health-related lifestyleand mental health among inhabitants ofa city in Japan.Nippon-Koshu-Eisei-Zasshi, 50, 303-13.
27-Kerr, J.( 2000). Community health promotion, challenge for practice. London: BailliereTindhall; 1th ed, 9-11.
28-Miller, D.(1995).Acknowledging Consumption, London: Rouledge.
29-Monahan, FD. Sands, JK.Neighbors, M. Marek, JF. Green, CJ.( 2007). Phipps' Text book Medical – Surgical Nursing. 8th ed. Philadelphia: Mosby Co.
30-Plasker, E. (2007). The 100-Year lifestyle. Adams Media, an F+W publications company. U.S.A.
31-Wilska, Terhi-anna.( 2002). Me a Consumer? Consumption, Identities and Lifestyles in Today, finland, ActaSociologica, Vol 45, pp: 195-210.
32-World Health Organization (1998).Health promotion glossary. Geneva, Switzerland: author.
_||_