پیشبینی نشانههای درونیسازی و برونیسازی در نوجوانان بر اساس ادراک محتوا و فرایند خانواده
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیملیحه میرزایی 1 , رامین هاشمی گشنیگانی 2 , شهلا پاکدامن 3 , الهه حجازی موغاری 4
1 - کارشناس ارشد مشاورة خانواده
2 - کارشناس ارشد مشاورة خانواده
3 - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: فرایند خانواده, محتوای خانواده, نشانههای درونیسازی, نشانههای برونیسازی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیشبینی نشانههای درونیسازی و برونیسازی نوجوانان بر اساس محتوا و فرایند خانواده آنان انجام شد. به این منظور 295 دانشآموز (148 دختر و 147 پسر)، با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای از مدارس مناطق 6 و 10 شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامة خودگزارشدهی نظام سنجش مبتنی بر تجربة آشنباخ (آشنباخ و رسکورلا، 2001)، مقیاس محتوای خانواده (سامانی، 1387) و مقیاس فرایند خانواده (سامانی، 1387) پاسخ دادند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین زیرمقیاسهای محتوا و فرایند خانواده و نشانههای درونیسازی و برونیسازیشدة نوجوانان رابطۀ معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام نشان داد که بر اساس مؤلفههای محتوا و فرایند خانواده میتوان 22 درصد واریانس نشانگان درونیسازی و 14 درصد واریانس نشانگان برونیسازی را در نوجوانان پیشبینی کرد. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد هر گونه نارسایی در فضا و شرایط روانشناختی خانواده از قبیل کنشهای خانوادگی و ظرفیتهای موجود در خانواده، آثار زیانباری بر رفتار و سلامت روانی فرزندان میگذارد و با توجه به شرایط ویژۀ نوجوانان بروز مشکلات رفتاری را در آنها تسهیل میکند.
the aim of the current study was to predict internalizing and externalizing symptoms from the content and process of family among adolescence. Two hundred and ninety five students (148 females, 147 males) were selected from schools in districts 6 and 10 of Tehran by the cluster sampling method. The participants completed the Youth Self-report (YSR; Achenbach & Rescorla, 2001), the Family Content Scale (SFCS; Samani, 2008) and the Family Process Scale (SFPS; Samani, 2008). The results of the Pearson correlation coefficient indicated that family content and family process significantly related to internalizing and externalizing symptoms. The results of stepwise regression analysis indicated that the content and process of family subscales accounted for 22% and 14% variances of the internalizing symptoms and the externalizing symptoms, respectively. The findings suggested that any deficiency in family psychological conditions such as family functions and families capacities could have detrimental effects on behavior and mental health of children. It is argued that as adolescence is a special period these deficiencies may facilitate developing of behavioral problem
انیسی، ج.، سلیمی، ح.، میرزمانی، م.، رئیسی، ف. و نیکنام، م. (1386). بررسی مشکلات رفتاری نوجوانان. مجلة علوم رفتاری. 1 (2)، 170-163.
پاکدامن، ش.، سیدموسوی، پ. و قنبری، س. (1390). کیفیت دلبستگی و مشکلات رفتاری-هیجانی در نوجوانان: بررسی نقش پدران. فصلنامة روانشناسی کاربردی، 5 (1)، 100-85.
جلالی، ا. و رافعی، ه. (1390). بررسی رابطة تنظیم شناختی هیجان با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض دانشآموزان دبیرستانهای شیراز. فصلنامة پژوهشهای نوین روانشناختی، 7 (25)، 66-48.
خدایاریفرد، م. (1373). مسائل نوجوانان و جوانان. انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
روزنهان، د. و سلیگمن، م. پ. (1382). آسیبشناسی روانی. ترجمة سیدمحمدی. ج 1، تهران: نشر ساوالان (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2001).
زرگر، ی.، محمدیبهرامآبادی، م. و بساکنژاد، س. (1391). بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیشبینهای مشکلات رفتاری در دانشآموزان پایۀ دوم دبیرستانهای شهر یاسوج. مجلة روانشناسی مدرسه، 1 (2)، 103-77.
سامانی، س. (1387). تهیه و طراحی مقیاس فرایندهای خانوادگی برای خانوادههای ایرانی. مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14 (2)، 168-162.
سپهری، ص. و پاکدامن، ش. (1389). الگوهای ارتباطی خانواده و تعارضات فرزندان و والدین. مجلة روشها و مدلهای روانشناختی، 1 (2)، 91-75.
صادقزاده، م. و سامانی، ف. (1389). پیشبینی استرس، اضطراب و افسردگی نوجوانی بر اساس دو بعد از مدل فرایند و محتوای خانواده. مجلة روشها و مدلهای روانشناختی، 1 (2)، 73-61.
مینایی، ا. (1384). هنجاریابی نظام سنجش مبتنی بر تجربة آشنباخ. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی.
Abdollahzadeh, N., & Samani, S. (2010). The family processes, family content and adolescence emotional problems. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 733-737.
Achenbach, T. M. (2001). Challenges and benefits of assessment, diagnosis, and taxonomyfor clinical practice and research. Australasian Psychiatry, 35 (3), 263-271.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA School-Age Forms & Profiles: Aseba Burlington.
Brook, J. S., Lee, J. Y., Finch, S. J. & Brown, E. N. (2012). The Association of Externalizing Behavior and Parent-Child Relationships: An Intergenerational Study. Journal of Child and Family Studies, 21(3), 418-427.
Cassidy, J., & Shaver, P. R. (2008). Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 419-435). New York: Guilford Press.
Campos, R. C., Besser, A., Morgado, C., & Blatt, S. J. (2014). Self‐criticism, dependency, and adolescents' externalising and internalising problems. Clinical Psychologist, 18(1), 21-32.
Colman, I., Wadsworth, M. E. J., Croudace, T. J., & Jones, P. B. (2007). Forty-year psychiatric outcomes following assessment for internalizing disorder in adolescence. The American Journal of Psychiatr, 164(1), 126-133.
Englund, M. M., & Siebenbruner. J. (2012). Developmental pathways linking externalizing symptoms, internalizing symptoms, and academic competence to adolescent substance use. Journal of Adolescence, 35(5), 1123-1140.
Feinauer, I. D., Larson, J. H., & Harper, J. M. (2010). Implicit family process rules and adolescent psychological symptoms. The American Journal of Family Therapy, 38(1), 63-72.
Goodman, S. H., Rouse, M. H., Connell, A. M., Broth, M. R., Hall, C. M., & Heyward, D. (2011). Maternal depression and child psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Child and Family Psychology Review, 14(1), 1-27.
Hawkins, J. D., Arthur, M. W., & Catalano, R. F. (1995). Preventing substance abuse. Crime & Jusice, 19, 443-458.
Hofer, C., Eisenberg, N., Spinrad, T. L., Morris, A. S., Gershoff, E., Valiente, C., & Eggum, N. D. (2013). Mother–adolescent conflict: Stability, change, and relations with externalizing and internalizing behavior problems. Social Development, 22(2), 259-279.
Jenson, W. R., Olympia, D., Farley, M,. & Clark, E. (2004). Positive psychology and externalizing students in a sea of negativity. Psychology in the Schools, 41(1), 67-79.
Kuijpers, R. C., Kleinjan, M., Engels, R. C., Stone, L. L., & Otten, R. (2015). Child Self-report to Identify Internalizing and Externalizing Problems and the Influence of Maternal Mental Health. Journal of Child and Family Studies, 24(6),1605-1614.
Lee, E. J., & Stone, S. I. (2012). Co-occurring internalizing and externalizing behavioral problems: The mediating effect of negative self-concept. Journal of youth and adolescence, 41 (6), 717-731.
Samania, S. (2011). Family Process and Content Model: A Contextual Model for Family Studies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2285-2292.
Samani, S., & Sadeghzadeh, M. (2010). Reliability and validity of the selfreport family content scale. Psychological Reports, 106 (2), 539-547.
Schleider, J. L., Chorpita, B. F., & Weisz, J. R. (2014). Relation between parent psychiatric symptoms and youth problems: moderation through family structure and youth gender. Journal of Abnormal Child Psychology, 42(2), 195-204.
Schleider, J. L., Patel, A., Krumholz, L., Chorpita, B. F., & Weisz, J. R. (2014). Relation Between Parent Symptomatology and Youth Problems: Multiple mediation through family income and parent–youth stress. Child Psychiatry & Human Development, 46(1), 1-9.
Sherman, B. J., Duarte, C. S., & Verdeli, H. (2011). Internalizing and Externalizing Problems in Adolescents from Bahia, Brazil. International Journal of Mental Health, 40(3), 55-76.
Sijtsema, J., Oldehinkel, A., Veenstra, R., Verhulst, F., & Ormel, J. (2014). Effects of structural and dynamic family characteristics on the development of depressive and aggressive problems during adolescence. The TRAILS study. European Child & Adolescent Psychiatry, 23(6), 499-513.
Sourander, A., & Helstelä, L. (2005). Childhood predictors of externalizing and internalizing problems in adolescence. European Child & Adolescent Psychiatry, 14(8), 415-423.
Steinberg, L. (2001). We know some things: Parent–adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(1), 1-19.
Taylor, B. A., Dearing, E., & McCartney, K. (2004). Incomes and outcomes in early childhood. Journal of Human Resources, 39(4), 980-1007.
Wolff, J. C., & Ollendick, T. H. (2006). The comorbidity of conduct problems and depression in childhood and adolescence. Clinical Child and Family Psychology Review, 9(3-4), 201-220.
_||_