سبکهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهاى خودپنداشت تحصیلی
محورهای موضوعی : روان درمانگریافسانه لطفی عظیمی 1 , صغری ابراهیمی قوام 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه امام رضا(ع)،مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: سطح نگرش, پیشرفت تحصیلی, خودپنداشت تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در رابطه بین سبکهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی بود. 140 دانشآموز دختر سال سوم دبیرستان رشته تجربی شهر تهران به صورت نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS، والرند و دیگران، 1992) و مقیاس خودپنداره تحصیلی (دلاور، 1373) پاسخ دادند. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز بر اساس میانگین نمرههای پایان ترم سه درس زیستشناسی، فیزیک و شیمی مشخص شد. نتایج پژوهش نشان دادند خودپنداشت تحصیلی با انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان دادند اثر مستقیم خودپنداشت بر پیشرفت تحصیلی معنادار بود امّا اثر غیرمستقیم متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و بیانگیزشی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی از طریق متغیر واسطهای خودپنداشت معنادار بود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت خودپنداشت تحصیلی به عنوان یک متغیر واسطهای در رابطه بین انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی عمل میکند.
the purpose of this study was to determine the mediating role of academic self-concept in the relationship between motivational styles and academic achievement. Based on correlational design, 140 Tehran senior secondary school female only students majoring in biology were selected by multistage random sampling and completed Academic Motivation Scale (AMS; Varelland et al.,1992) and Academic Self-Concept Scale (Delavare, 1994). Academic achievement was measured based on the mean of the final scores obtained in biology, physics and chemistry. The findings showed that academic self-concept was associated positively with intrinsic motivation and academic achievement. Furthermore, the results of path analysis showed the significance of the direct effect of academic self-concept on academic achievement while the indirect effect of extrinsic motivation, intrinsic motivation and amotivation on academic achievement was meaningful by the mediation of academic self-concept. Therfore, the mediating role of academic self-concept in the relationship between academic motivation and academic achievement was confirmed.