نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین مسئولیت اجتماعی با اشتیاق شغلی و رفتار شهروندی سازمانی
محورهای موضوعی : روان شناسی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, مسئولیت اجتماعی, هویت سازمانی, اشتیاق شغلی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین مسئولیت اجتماعی با اشتیاق شغلی و رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق آن، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد و جامعهی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان بوانات سال تحصیلی 99-1400 در استان فارس تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر با 400 نفر میباشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 196 نفری به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت اندازهگیری اشتیاق شغلی از پرسشنامه شوفلی و همکاران (2006)، هویت سازمانی (بویل و همکاران، 2019)، مسئولیت اجتماعی (کارول، 1991)، رفتارشهروندی سازمانی (اورگان و کانوسکی، 1996) استفاده گردید. با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بین مسئولیت اجتماعی با هویت سازمانی، هویت سازمانی با اشتیاق کاری و رفتارشهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید هویت سازمانی نقش میانجی بین مسئولیت اجتماعی با اشتیاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی ایفا می کند.
The aim of this study was to investigate the mediating role of organizational identification in the relationship between social responsibility and Work engagement and organizational citizenship behavior. In terms of applied purpose, research method is descriptive and correlational and the statistical population of this study is made up of 400 teachers in the schools of Bowanat city in the academic year 1400-1999 in Fars province. To select the sample size using the Cochran's formula, a sample of 196 people was selected by stratified random proportion or volume. The Shuffle et al. (2006) Questionnaire on Organizational identification (Boyle et al., 2019), Social Responsibility (Carroll, 1991), and Organizational Citizenship Behavior (Oregon and Kanowski, 1996) were used to measure Work engagement. Using the technique of equation modeling, the use of research hypotheses on the analysis and exposure analysis. The research hypotheses were analyzed using structural equation modeling technique. The results showed that there is a positive and significant relationship between social responsibility and Organizational identification, Organizational identification with Work engagement and organizational citizenship behavior. It was also found that Organizational identificationplays a mediating role between social responsibility and Work engagement and organizational citizenship behavior.
_||_