سنجش رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در حوزههای کارکردی، مطالعه موردی: شهرداری منطقه 2 کلانشهر تبریز
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهری
محمد شالی
1
,
محمد عابدیگانه
2
1 - استادیار گروه برنامهریزی منطقهای پژوهشکده توسعه و برنامهریزی جهاددانشگاهی
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, مدیریت شهری, خدمات شهری, رضایتمندی شهروندان, منطقه 2 تبریز,
چکیده مقاله :
سنجش رضایت مردم از مدیریت شهری یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده کیفیت و چگونگی عملکرد ارائهکنندگان خدمات شهری است؛ بر همین اساس هدف پژوهش حاضر آن است که کیفیت عملکرد مدیریت شهری منطقه 2 کلانشهر تبریز را از نظر شهروندان مورد سنجش قرار دهد به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی- تحلیلی است. شاخصهای مورد استفاده در این پژوهش در حوزههای کارکردی شهرداری شامل خدمات شهری و محیط زیست، شهرسازی و معماری، مدیریت بحران، مدیریت شهر، فرهنگی- اجتماعی و حمل و نقل و ترافیک با استفاده از پیشینه تحقیق و ادبیات نظری شناسایی و تعریف عملیاتی شد و به صورت میدانی و ابزار پرسشنامه جامعه آماری 383 نفر در میان شهروندان تکمیل گردید. یافتههای تحقیق با استفاده از آزمونهای آماری فریدمن، تی تکنمونهای و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان می دهد میزان رضایت ساکنان از شهرداری و خدمات ارائهشده آن در سطح متوسط به پایین قرار دارد؛ همچنین براساس آزمون فریدمن مشخص گردید که بالاترین میزان رضایت شهروندان، مربوط به شاخصهای فرهنگی و اجتماعی و پایینترین میزان رضایتمندی نیز در شاخص مدیریت شهر و مشارکت دادن مردم در تصمیمگیریهای مربوط به شهر است. همچنین وجود تفاوت معنادار بین سطح تحصیلات و میزان رضایتمندی و عدم وجود رابطه بین ویژگیهای سن، جنس و تأهل و میزان رضایتمندی از عملکرد شهرداری تأیید شد.
Measuring people's satisfaction with urban management is one of the most important factors determining the quality and performance of urban service providers; Based on this, the aim of the current research is to evaluate the quality of the urban management performance of the 2nd region of Tabriz metropolis from the citizens' point of view. The indicators used in this research in the functional areas of the municipality including urban services and environment, urban planning and architecture, crisis management, city management, cultural-social and transportation and traffic were identified and operationally defined using research background and theoretical literature. A statistical population of 383 people among the citizens was completed in the form of a field questionnaire.The research findings were analyzed using Friedman, one-sample t test and regression. The findings of the research show that the residents' satisfaction with the municipality and its services is at a medium to low level; Also, based on the Friedman test, it was determined that the highest level of citizen satisfaction is related to cultural and social indicators, and the lowest level of satisfaction is also in the index of city management and people's participation in city-related decisions. It was also confirmed that there is a significant difference between the level of education and the level of satisfaction and the absence of a relationship between the characteristics of age, gender and marriage and the level of satisfaction with the performance of the municipality.
