اعتبار سنجی الگوی اختصاصی مدیریت مؤثر کلاس درس در علوم پزشکی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشهلا دبیرزاده 1 , نرگس سعیدیان 2 , شایسته صالحی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان ، ایران.
2 - عضو هیات علمی ، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول)
3 - عضو هیات علمی، گروه پرستاری و مامایی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران.
کلید واژه: کلاس درس, اعتبار سنجی, مدیریت مؤثر, علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
کلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائهشده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی میباشد که با روش نمونهگیری در دسترس نمونه 277 نفری انتخاب و پرسشنامه مدیریت مؤثر کلاس درس روی آنان اجرا شد. پرسشنامه دارای 80 گویه بود که در قالب یک پیوستار از 1 تا 5 به گویه ها نمره داده شد. روشهای بکار رفته برای تحلیل گویه ها (ضریب هولستی) برای رهاسازی از روایی صوری، محتوایی و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) برای کل پرسشنامهها و عاملها استفاده شد. درمجموع همه گویه ها یادگیری مدیریت مؤثر کلاس درس را موردسنجش قرار میداد. جهتبخش اعتبار الگو با توجه به کدهای استخراجشده کیفی از تکنیک تحلیل عاملی تائید استفاده گردید یا بهعبارتدیگر جهت بررسی اعتبار عاملی ابزارهای سنجش کُدهای اصلی پژوهش از رویکرد تحلیل عاملی استفاده گردیده که بارهای عاملی هفت مؤلفه به ترتیب 59-99-96-97-91-84 و 81 است. هدف از مطالعه حاضر ساخت اعتبار یابی و روا سازی پرسشنامه مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی بود و با توجه به نتایج تحلیل عاملی هفت عامل شناسایی که درنهایت با توجه به الگوی بهدستآمده هفت مؤلفه مدیریت مؤثر کلاس درس از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است.
Background and Aim: The classroom is at the forefront of the Education Front, which is responsible for administering the teaching and learning goals. The purpose of the present study was to validate the proposed model for effective management of Isfahan medical science classroom.The research method was descriptive and the statistical population consisted of 277 faculty members and medical students and the effective classroom management questionnaire was administered to them. The questionnaire consisted of 80 items that were given to the items in a continuous form from 1 to 5 items. The methods used to analyze the items (Holstein coefficient) were to release face, content and construct validity (factor analysis) and to validate (Cronbach's alpha coefficient) for all questionnaires and factors. The students evaluated effective classroom management learning.Results: Confirmatory factor analysis technique was used to validate the model according to the extracted qualitative codes. -99-96-97-91-84 and 81.Discussion & Conclusion: The purpose of this study was to construct validation and validation of the Medical Science Effective Management Questionnaire. Good validity and
_||_