بررسی جایگاه مؤلفه های توسعه پایدار در برنامه درس علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ارائه چارچوب مطلوب و اعتباربخشی آن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیجعفر قهرمانی 1 , میرجلال حسینی 2 , ذبیح پیرانی 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3 - گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
کلید واژه: توسعه پایدار, برنامه درسی علوم تجربی, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف بررسی جایگاه مؤلفه های توسعه پایدار در برنامه های درس علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ارایه چارچوب مطلوب و اعتباربینی آن انجام گرفت. جامعه آماری را گروه متخصصان ناظر بر مؤلفه های توسعه پایدار و نیزمجموعه کتب درسی علوم تجربی پایه های ششگانه دوره ابتدایی ایران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داد. حجم نمونه در گروه متخصصان به موجب جدول نمونه گیری مورگان 80 نفر و در مجموعه کتب درسی 12 جلد با احتساب کتب راهنمای معلم بود. روش گردآوری اطلاعات کیفی و کمی، کتابخانه ای و میدانی بود. ضریب پایایی پرسشنامه 81/0 بدست آمد. روش توصیف و تجریه و تحلیل داده ها بهره برداری از شاخصهای آمارتوصیفی ، آزمونهای تحلیل عاملی و ضرایب اهمیت آنتروپی شانون بود. پردازش داده ها و تحلیل آنها توسط نرم افزارهای SPSS و آنتروپی شانون انجام گرفت. در مجموع نتایج پژوهش حاکی از میزان تأکید برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی نسبت به مؤلفه های ششگانه توسعه پایدار در سطح متوسط بود، و نیازمند بازنگری است.
The purpose of this paper was to investigate the status of the components of sustainable development in Iranian elementary science curriculum and to present a desirable framework and its validation. The statistical population consisted of a group of experts on the components of sustainable development as well as a set of empirical science textbooks for six elementary schools in Iran in the academic year 95-96. The sample size of the expert group was 80 according to the Morgan sampling table and in the 12-volume textbook collection including teacher's guidebooks. The method of collecting qualitative and quantitative information was library and field. The reliability coefficient of the questionnaire was 0.81. Data were analyzed using descriptive statistics, factor analysis tests and Shannon entropy significance coefficients. Data were analyzed and analyzed by SPSS and Shannon entropy software. Overall, the results of the present study indicate the emphasis of the elementary science curriculum on the six components of sustainable development at the intermediate level, and needs to be revised.
_||_