ارزیابی اثربخشی دوره دکتری مدیریت آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان
محورهای موضوعی : آموزش عالی
رسول عباسی
1
,
عبدالرحيم نوه ابراهيم
2
,
حسن رضا زین ابادی
3
,
حسین عباسیان
4
1 - دانشجوي دكتري مديريت آموزشي دانشگاه خوارزمي
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: ارزیابی, اثربخشی, دوره دکتری, مدیریت آموزشی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره دکتری مدیریت آموزشی در دانشگاههای دولتی از دیدگاه دانشآموختگان است.
روش: این پژوهش از نوع آمیخته است. پژوهش به لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است. در بخش کیفی برای تعیین شاخصهای ارزیابی اثربخشی از روش مصاحبه استفاده شد. جامعه آماری برای بخش مصاحبه شامل اساتید دوره دکتری مدیریت آموزشی بودند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانشآموختگان دکتری مدیریت آموزشی بودند و نمونه آماری شامل 36 دانشآموخته دکتری در دانشگاههای دارای دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی سراسر کشور در طی سالهای 1395 تا 1400 بود که با روش سرشماری کامل انتخاب شدند. در این بخش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته حاصل از بخش کیفی پژوهش با 107 گویه استفاده شد و برای تعیین روایی پرسشنامه از نظر متخصصان استفاده شد. بدین منظور اعتبار صوری و محتوایی آن به تائید استادان راهنما و مشاور رسید. برای تجزیهوتحلیل توصیفی دادههای کمی حاصل از پرسشنامه از آمارههای شاخصهای مرکزی مانند فراوانی و میانگین و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون t تک نمونهای با بهرهگیری از نرمافزار SPSS22 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که از دید دانشآموختگان، اثربخشی دوره دکتری مدیریت آموزشی در هرکدام از مؤلفههای مربوط به دوره آموزشی شامل درونداد، فرایند، محصول، برونداد و پیامد بالاتر از سطح متوسط بود.
نتیجه گیری: بهطورکلی دوره دکتری مدیریت آموزشی از اثربخشی نسبی برخوردار بود.
Purpose: The purpose of the current research is to evaluate the effectiveness of the doctoral course in educational management in public universities.
Method: This research is of mixed type. The research in an applied research in terms of the purpose of research. In the qualitative part, the interview method was used to determine the effectiveness evaluation indicators. The statistical population for the interview section included professors of doctoral course in educational management. In the quantitative part, the statistical population included doctoral graduates of educational management, and the statistical sample included 36 doctoral graduates during the years 1395 to 1400, who were selected by census method. In this section, a researcher-made questionnaire from the qualitative part of the research was used to collect data, and it was used to determine the validity of the questionnaire from the experts' point of view. For this purpose, its formal and content validity was confirmed by the supervisors and advisors. To analyze the quantitative data obtained from the questionnaire, descriptive methods were used, including frequency tables, percentages, etc., and inferential statistics methods were used, including one-sample T-test, using SPSS22 software.
Results: The results obtained from the research showed that from the perspective graduates, the effectiveness of the doctoral course in educational management in each of the components related to the educational course, including input, process, product, output, and outcome, was above the average level.
Conclusion: In general, the doctoral course in educational management was relatively effective.
