تدوین بستة آموزش ضمن خدمت نوین و اثر آن بر پایداری تفکر انتقادی معلمان
محورهای موضوعی : برنامه درسی
پروانه فتحعلی بیگی
1
,
معصومه السادات ابطحی
2
,
حمیدرضا مقامی
3
,
رحیم مرادی
4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی و مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسالمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.
2 - 1. استادیار، گروه علوم تربیتی و مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسالمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, توسعه حرفهای معلمان, یادگیری مادامالعمر, تفکر انتقادی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تدوین بستة آموزش ضمن خدمت نوین و سنجش اثر آن بر پایداری تفکر انتقادی معلمان است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای – کاربردی و از نظر روششناسی یک پژوهش آمیخته است. برای تدوین بستة آموزشی از روش کیفی و تحلیل محتوا با واحد تحلیل کلمه و مضمون استفاده شد. جامعة آماری بخش کیفی هیئتعلمی دانشگاه بودند که نمونهگیری از میان آنها به شکل هدفمند و بر اساس شاخصهای خبرگی انجام شد بر این اساس 12 نفر از خبرگان برای مصاحبه انتخاب شدند. بهمنظور بررسی تأثیر بستة آموزش ضمن خدمت نوین بر پایداری تفکر انتقادی معلمان 24 معلم از یک مدرسه در منطقة 11 به شیوة هدفمند از میان مدارس منطقه 11 شهر تهران انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (12 هر گروه نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسة شصتدقیقهای تحت آموزش قرار گرفت. دادههای بهدستآمده از پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس (2003) با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد پنجاه و پنج کد معنادار از محتوای تحلیلهای کیفی استخراج شده که نشاندهنده عوامل مؤثر بر آموزشهای ضمن خدمت نوین هستند. یافتههای کمی پژوهش نشان داد بهکارگیری متغیر مستقل مربوط به برنامه آموزشی در حین خدمت جدید، بر دو جزء مهم تفکر نقادانه یعنی تعهد به کمال و خلاقیت تأثیر گذاشته است.نتایج بیانگر آن بود که بسته آموزشی نوین که به معلمان در حین خدمت ارائه شده، تأثیر مثبتی بر افزایش سطوح تعهد و کمالگرایی و خلاقیت داشته است.
The objective of the present research is to develop a modern in-service training package and assess its impact on the sustainability of teachers' critical thinking. This research is developmental-applied in terms of its purpose and a mixed-method study in terms of its methodology. For the development of the training package, qualitative methods and content analysis with the unit of analysis being words and themes were used. The statistical population of the qualitative part were faculty members, from whom 12 experts were purposefully selected for interviews based on expertise indicators. To examine the effect of the modern in-service training package on the sustainability of teachers' critical thinking, 24 teachers from a school in District 11 were purposefully selected from among the schools in District 11 of Tehran and divided into experimental and control groups (12 in each group). The experimental group received training in six 60-minute sessions. The data obtained from the Ricketts Critical Thinking Disposition Inventory (2003) were analyzed using the analysis of covariance method. The qualitative findings of the research showed that 55 meaningful codes were extracted from the qualitative analyses, indicating the factors affecting modern in-service training. The quantitative findings of the research showed that the implementation of the independent variable related to the new in-service training program had an impact on two important components of critical thinking, namely commitment to perfection and creativity.
