طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی(بازی وار سازی) در دوره ی ابتدایی
محورهای موضوعی : برنامه درسیمونا مهدی زاده 1 , لادن سلیمی 2 , عصمت رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.( نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: برنامه درسی مهارت های زندگی, بازی وارسازی, اعتبارسنجی, دوره ی ابتدایی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی(بازی وار سازی) در مقطع ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد اکتشافی متوالی و با استفاده از روش ترکیبی انجام شد. ابتدا با روش تحلیل محتوای کیفی عناصر (هدف،محتوا،روش تدریس، ارزشیابی) برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی استخراج شد. در بخش کمی برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. انتخاب مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود که تعداد 15 نفر از اساتید و متخصصان انتخاب شدند و جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه¬ی معلمان دوره ابتدایی در استان مازندران به تعداد 11760 نفر (5550 مرد و 6210 زن) است. نمونه پژوهش شامل 372 نفر از معلمان دوره ابتدایی است که به روش نمونه گیری خوشه¬ای نسبی چندمرحله¬ای با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه ی محقق ساخته برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی دارای 28 گویه با مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی و جهت پایایی پرسشنامه ها از پایایی مرکب استفاده شد که دارای وضعیت مناسب و قابل قبولی بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه¬های هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی در تبیین الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی موثر هستند. وضعیت موجود متغیر هدف، محتوا، روش تدریس در حد کمتر از متوسط (نامطلوب) و متغیر ارزشیابی، در حد بیشتر از متوسط (مطلوب) است. ومدل از برازش مطلوبی برخوردار است.
The aim of the present study is to validate the life skills curriculum based on the game-based learning approach in primary schools. This study was carried out with a sequential exploratory approach using a combined method. The selection of participants in the qualitative section was done using purposive sampling method and theoretical saturation criterion. the statistical population of this study includes all primary school teachers in Mazandaran province (n=11760). The research sample contained 372 individuals who were selected via multi-stage relative cluster sampling. The data collection tools were semi-structured interviews and in the quantitative section the researcher-made questionnaire. Content validity was used to determine the validity of the questionnaires and composite reliability was used to determine the reliability of the questionnaires, which indicated appropriate indexes. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to analyze the data using SPSS and AMOS software. The results showed that the components of purpose, content, teaching method and evaluation are effective in explaining the pattern of life skills curriculum based on the game-based learning approach. The current status of the target variable, content, teaching method is below average and the evaluation variable is above average. And the model has a good fit.