طراحی الگوی اثربخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی براساس نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : آینده پژوهیشهرام بیات 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , حسین وظیفه دوست 3
1 - دانش آموخته دکتری کارآفرینی، گروه کسب و کار جدید، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
3 - استاد، گروه مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: صنایع تولیدی, آموزش, کارآفرینی, الگو,
چکیده مقاله :
زمینه: آنچه در شرایط سخت کنونی اقتصاد، ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به مقوله اساسی کارآفرینی است.هدف: تحقیق حاضر به ارایه الگوی اثر بخش آموزش کارآفرینی در صنایع تولیدی می پردازد. روش ها: این تحقیق با رویکرد آمیخته در دو بخش کیفی و کمّی انجام شده است. در این پژوهش، محقق داده های مورد نیاز خود را با انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از صاحبنظران، متخصصین و اساتید رشته کارآفرینی دانشگاه های کشور به جمع آوری نمود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع تعداد 16 مولفه اصلی (مقوله کلان) و 84زیرمولفه (مقوله فرعی) ارائه و تلخیص گردید. بر این اساس اثربخشی آموزش کارآفرینی به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی طراحی برنامه آموزشی، نیازسنجی آموزشی، آمادگی یادگیرنده، تقویت مهارتهای زمینه ساز و تقویت ارتباطات اجتماعی و از طریق راهبردهای سیاستگذاری آموزشی در زمینه ارتقای کارآفرینی، هدفگزینی آموزش، مدیریت مشارکتی دوره آموزشی و تحقیق و توسعه در زمینه کارآفرینی و با در نظر گرفتن اختصاص منابع و تجهیزات، نظارت و ارزیابی دوره، جو کارآفرینانه و ارزشیابی انعطاف پذیر و چندجانبه به عنوان زمینه الگو محقق میشود و منجر به تحقق افزایش خلاقیت فردی، افزایش بهره وری و جرات ریسک پذیری می گردد. نتیجه گیری: آموزش کارآفرینی به کارکنان این امکان را برای صنایع تولیدی فراهم می کند که کارآیی و بهره وری خود را افزایش دهند.
Background: In the current difficult economic conditions, the need for it is felt more than ever in society, to address the basic category of entrepreneurship.Objective: The present study presents an effective model of entrepreneurship education in the manufacturing industry.Methods: This research has been done with a mixed approach in two parts: qualitative and quantitative. In this study, the researcher collected the required data by conducting in-depth and semi-structured interviews with 15 experts, specialists and professors of entrepreneurship in the country's universities.Results: The results showed that a total of 16 main components (macro category) and 84 subcomponents (subcategory) were presented and summarized. Based on this, the effectiveness of entrepreneurship education as a central category based on the causal conditions of curriculum design, educational needs assessment, learner readiness, strengthening underlying skills and strengthening social relationships and through educational policy strategies in promoting entrepreneurship, training targeting, participatory management And research and development in the field of entrepreneurship and by considering the allocation of resources and equipment, monitoring and evaluation of the course, entrepreneurial atmosphere and flexible and multifaceted evaluation is achieved as a model and leads to increased individual creativity, increased productivity and risk courage. Becomes acceptable.Conclusion: Entrepreneurship training for employees provides the opportunity for manufacturing industries to increase their efficiency and productivity.
.
_||_.