عوامل موثر بر برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (مورد مطالعه: شهرداری کرج)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمهشید فیروزبخت 1 , مهدی فقیهی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران (مسئول مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, برون سپاری, شهرداری کرج,
چکیده مقاله :
زمینه: برون سپاری خدمات یکی از شیوههای نوین مدیریت در سازمانها است. در کشور ما با الگوبرداری از نظامهای پیشرفته مدیریتی و در قالب مقررات خصوصی سازی در حال انجام است. لیکن این طرح با شتاب از مسیر اصلی منحرف شده و معضلاتی به دنبال داشته است. لذا در جهت اصلاح یا تجدیدنظر در روشها، نیاز به بررسی و شناخت عوامل موثر میباشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر برروی برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری کرج انجام شده تا نقش برون سپاری در ارتقاء بخشها و خدمات این حوزه بیشتر نمایان گردد. روش ها: شاخصها بر اساس پیشینه پژوهش و نظرات خبرگان این حوزه شناسایی شد. دادهها با ابزار پرسشنامه توزیع شده بین 150 نفر از کارشناسان فاوا جمعآوری؛ و به وسیله مدل یابی معادلات ساختاری روایی سازه پرسشنامه آزمون شد. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون t تک نمونهای و نرم افزارهای Spss و Lisrel تحلیل گردید. یافته ها: برحسب شاخصهای احصاء شده، عوامل در دو بخش اصلی عملکرد سیستم IT و ارائه خدمات پشتیبانی دسته بندی شد. تمامی شاخصهای این دو بخش تاثیری مثبت و معنادار داشته اند. در بخش عملکرد سیستم IT، کیفیت اطلاعات و فناوری اطلاعات سبز و در بخش ارائه خدمات پشتیبانی، کیفیت سطح خدمات بیشترین تاثیر را بر برون سپاری خدمات ICT داشتهاند. نتیجه گیری: برون سپاری در حوزه خدمات IT با معضلاتی روبه روست که توجه به عوامل یافت شده و همچنین اولویت تاثیر آنها در بهبود این شیوه تاثیر فراوانی دارد.
Background: Outsourcing Services is one of the modern methods of management in organizations. In our country, it is ongoing by emulate the advanced management system and in the form of privatization regulations. But the plan distracted from the way by acceleration and have problems followed. Therefore, in order to amend or revise the methods, there are need to investigate factors. Objective: This study aimed to investigate the factors affecting the outsourcing of IT services and communications in Karaj Municipality had performed to show the role of outsourcing in upgrading this field and services. Methods: Indicators based on the literature and experts of the field were identified. The distributed data were collected by questionnaires among 150 IT experts and were tested by structural equation modeling construct validity. The obtained data were analyzed using single-sample t-test and software Spss and Lisrel. Findings: According to reckon indicators, the two main factors in the performance of IT systems and support services were classified. All the features of these two parts have had significant and positive impacts. In the IT system performance, green IT and data quality and in providing supportive services part, quality of services level had the greatest effect on outsourcing ICT services. Conclusion: outsourcing in IT services is faced with problems that regarding the founded factors as well as their influence priorities on improving these practices have great influence.
