شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان در ایران
محورهای موضوعی : کارآفرینیزهرا یاری لیچائی 1 , غلامحسین حسینی نیا 2 , داود ثمری 3
1 - گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر قزوین، نام کشورایران
2 - دانشیار گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
3 - گروه علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: شرکتهای دانشبنیان, تأمین مالی, استراتژیهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
تحلیل فضای کسبوکار در ایران نشان میدهد که یکی از دلایل کندی روند رشد و بهرهوری شرکتهای دانشبنیان در ایران شرایط سخت تأمین مالی این شرکتها است. هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان در ایران است. روش پژوهش از نوع کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها، دارای رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی میباشد. شرکتهای دانشبنیان جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج تحقیق کیفی، طراحی و بین نمونه آماری توزیع گردید. بهمنظور تحلیل دادههای آماری از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارهای، SPSS و Lisrel استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد مهمترین مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژیهای کارآفرینانه تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان به ترتیب عبارتاند از: سرمایه شناختی (95/2)؛ سرمایه رابطه ای (میانگین 88/2)، سرمایه ساختاری (میانگین 32/3)، سرمایه اجتماعی (میانگین 05/3). درنتیجه در شکلگیری استراتژی های کارآفرینانه، مؤلفه زمینه ای و ساختاری طوری جهت داده شدندکه درنهایت بتوانند به استراتژی تأمین مالی شرکت کمک کنند.
The analysis of the business environment in Iran shows that one of the reasons for the slow growth and productivity of knowledge-based companies in Iran is the difficult financing conditions of these companies. The purpose of this article is to identify the constituent components of the model of entrepreneurial strategies for financing knowledge enterprises in Iran. The research method is applied and, in terms of data collection, it has a hybrid approach (qualitative-quantitative) of exploratory type. Knowledge enterprises form the statistical population of the research. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the results of qualitative research, designed and distributed among the statistical sample. To analyze statistical data, descriptive and inferential statistics, SPSS and Lisrel software was used. The findings of the research showed that the most essential components of the model of entrepreneurial strategies for financing knowledge enterprise are: cognitive capital (2.95), relational capital (average 2.88), structural capital (average 3.32), and social capital (average 3.05). As a result, in forming entrepreneurial strategies, the contextual and structural components were directed so that they could ultimately help the company's financing strategy.