نقش رسانه های جمعی در ارتقای آگاهی از مسئولیت مدنی ورزشی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد حسین میرسلیمانی 1 , ادریس قادرپور 2 , مسعود نادریان 3 , سعید یاری 4
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی و رسانه ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران.
4 - کارشناسی ارشد مدیریت رسانه ، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
کلید واژه: رسانه های جمعی, حقوق ورزشی, مسئولیت مدنی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی نقش رسانههای جمعی در ارتقای آگاهی از مسئولیتمدنیورزشی می باشد این مقاله از لحاظ هدف کاربردی بوده و براساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی-تحلیلی، از نوع همبستگی است جامعه آماری شامل مسئولان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مسئولان کمیته ملی المپیک و روسای فدراسیونهای ورزشی(90) نفر و همچنین تعدادی از اساتید متخصص در حوزه حقوق ورزشی(15 نفر) می باشد و روش نمونه گیری نیز کل شمار بود و 87 نفر در تحقیق حاضر شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان حقوقی و رسانه ای طراحی گردید و روایی آن نیز توسط 7 نفر مورد تایید واقع شد و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تایید قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار PLS و همچنین برای رتبه بندی مهمترین رسانه ها از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داده که تاثیر رسانه های جمعی اعم از شنیداری، دیداری، چاپی و اینترنتی بر ارتقای آگاهی از مسئولیت مدنی ورزشی ورزشکاران، مربیان ، مدیران، داوران و تماشاگران تاثیر مثبت و معنی داری دارند و این چهار رسانه میتوانند 75 درصد از تغییرات آگاهی از مسئولیت مدنی ورزشی را پیش بینی نمایند همچنین نتایج رتبه بندی نیز نشان داد که رسانه های اینترنتی(وب سایت ها و شبکه های اجتماعی) سپس رسانه های دیداری(تلویزیون)، رسانه های چاپی(روزنامه، کتاب..) و رسانه های شنیداری(رادیو) بیشترین اهمیت را در ارتقای آگاهی مسئولیت مدنی دارند.
The main purpose of the present Article is to investigate the role of mass media in improving the awareness of civil liability in sport.The Article in terms of purpose is applied and according to the method of data collection is descriptive-analytic and correlation type.The statistical population includes Headquarters of the Ministry of Sports and Youth, officials of the NationalOlympicCommittee and heads of sports federations(90),as well as a number of professors in the field of sports law(15), and Sampling method was also the whole number.And87people participated in this study.The Data collection tool was a researcher-made questionnaire that was designed with emphasis on the opinions of managers and legal and media experts.The validity of the questionnaire was confirmed by7Specialists and the reliability of the questionnaire was0.81using Cronbach's alpha coefficient and confirmed.The data analysis method was also performed using the structural equation model in PLS software, and Friedman test was used to rank the most important media.The results show that the impact of mass media such as audio,visual, print and Internet on the promotion of awareness of the Civil Liability of athletes, coaches, managers, judges and audiences has a positive and significant effect, and these four media can make up75% of the changes in awareness to provide Civil Liability sports. In addition, the results of the ranking also showed that Internet media (websites and social networks) then the media (TV), print media (newspapers, books, etc.) And audio media (radio) were the most important in promoting awareness of Civil Liability.
_||_