تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بین المللی برندسازی شخصی در حوزه حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتساجده میرموسی 1 , محمود معین الدین 2 , شهناز نائب زاده 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2 - دانشیار،گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - دانشیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: برندسازی شخصی, حسابداری و مدیریت, مرور نظام مند, علم سنجی,
چکیده مقاله :
در دنیای متلاطم امروزی، شرکتها به دنبال حسابدارانی هستند که به عنوان برند شناخته شده تا بتوانند اطلاعات سودمندی جهت اخذ تصمیمات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهند. هدف از این مقاله، تحلیل تولیدات علمی در زمینه برندسازی شخصی در حوزه حسابداری در بازه زمانی سالهای 2005 تا 2020 میباشد. این مطالعه با پیروی از پارادایم تفسیری و روش مرور نظام مند مبتنی بر عبارات جستجوی تعریف شده، در پایگاه اطلاعاتی web of science بر روی 75 مقاله (با استفاده از نرم افزار VOS viewer که نرم افزاری در حوزه علم سنجی است) انجام شده است. استفاده از تکنیک علم سنجی در حوزه حسابداری و مدیریت اقدامی نوین بوده که پارادایم فکری حاکم بر برندسازی شخصی در تحقیقات بین المللی را برای مدیران صنعت حسابداری مورد تاکید قرار داده و فرصتها و ضعفهای تحقیقاتی در این زمینه را آشکار ساخته است. تحلیل عمیق مقالات نشان داد که بیشترین میزان تحقیقات در آمریکا انجام شده است. همچنین نتایج واکاوی پژوهش ها حکایت از آن دارد که حسابداران برای تبدیل شدن به برند شخصی باید برخی از ویژگی ها از جمله مسئولیت پذیری، تمایز، تواضع، ریسک پذیری، صداقت ودانش تخصصی را در خود تقویت نمایند.
Companies are looking for accounting brands to get useful information supporting their economic decisions in today's turbulent world. The present paper aims to analyze scientific products in the field of personal branding in the field of accounting during 2005 to 2020. Following the interpretive paradigm, the present study had been conducted using a systematic review method and search terms defined in the web of science database on 75 articles, with the help of VOS viewer software (software in the field of Scientometrics). The use of Scientometrics techniques, as a new technique in the field of accounting and management, emphasizes the intellectual paradigm governing personal branding in international research for the accounting industry’s managers and highlights the research opportunities and weaknesses in this field. An in-depth analysis of the articles showed that the most research was in the United States. Research also suggests that accountants in order to become a personal brand need to reinforce certain characteristics, such as responsibility, distinction, humility, risk-taking, honesty, and professional knowledge.
* تاج نسائی، حمیدرضا، طالبان، زهرا، دهقان چاچکامی، محدثه (1393). برندسازی ورزشکاران: شناسایی و بررسی تصویر برندورزشکاران از دیدگاه طرفداران، ویژه نامه تحقیقات بازاریابی نوین.
* دانائی فرد، حسن و مظفری، زینب (1387). ارتقا روایی و پایایی در پژوهش های کیفی مدیریتی: تاملی بر استراتژی های ممیزی پژوهشی. پژوهش های مدیریت، 1(1): 131-162
* رحمانی نیا، فریبرز، فاطمی، سیده زهرا، (1391). بررسی نقش واسط ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در تأثیر ارتباط موفق با مشتری و تصویر برند در هتلهای 5 ستاره مشهد، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شمارۀ 1. پیاپی 4، صص 92-37.
* سرلک، نرگس (1387) اخلاق حسابداری، فصل نامه اخلاق در علوم و فن آوری، سال سوم، شماره 1 و2 ، ص 83-71.
* صالحی، اله کرم، بزرگمهریان، شاهرخ و مرادی، محمد (1394). واکاوی و نارساییها و تنگناهای مربوط به نقش حسابداری در فرایند تصمیم گیری مدیران، مجله پژوهش حسابداری شماره 18.
* صائمیان، صدیقه (1393). شناسایی عوامل موثر بر شایستگی های برند شخصی در حوزه سرمایه های انسانی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، شماره3
* علی مدد، مصطفی، ملک آرایی، نظام الدین (1385). اصول حسابداری، سازمان حسابرسی
* کاستلز، مانوئل (1394)، قدرت ارتباطات، ترجمه حسین بصیریان جهرمی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
* کرمی، حمیدرضا (1397). ناخنکی بر بندسازی شخصی، سال دهم، شماره 115، ماهنامه بین المللی چاپ و تبلیغات.
* مردانی، امیرحسین. و مردانی، الهام. (1394). تحلیل شبکه اجتماعی هم تالیفی مقالات علمی سیستمهای اطلاعاتی. مدیریت فناوری اطلاعات، سال هفتم(25).
* یزدانی، کامران، نجات، سحرناز، رحیمی موقر، آفرین، قالیچی، لیلا و خلیلی، ملاحت (1393). علم سنجی، مروری بر مفاهیم، کاربردها و شاخص ها، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران شماره 4.
* Bendisch, franziska (2012). Ph.d branding CEOS: how relationships between chief executive officer, corporate brands and stakelders image can influence perceived brand value. Bradford university scool of management.
* Ion, E. (. (2018). Brand building for small and medium sized companies. (Masters Thesis). University of Oulu. Retrieved from http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810052882.
* Khasseh, A. A., Soosaraei, M., & Fakhar, M. (2016). Cluster Analysis and Mapping of Iranian Researchers in the Field of Parasitology: With an Emphasis on the Co-authoreship Indicators and H Index. Iranian Journal of Medical Microbiology, 10(2), 63-74.
* Khedher, manel. (2014). "personal branding phenomenon" business and management,6 (2): 29-41.
* Kapferer, J. (2008). The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. 4th edition. Kogan Page, London.
* Keller, K. (2013). Strategic brand management: Global edition. Pearson Higher Ed.
* Lair, Daniel J, Sullivan, Katie; Cheney, George (2005),“Marketization and the Recasting of the Professional Self ” Management Communication Quarterly, 18 (3).
* Lucaa, Florin-alexandru, Anamaria, Corina, Sasu, Corina, Sasu, Constantin (2015). "the importance of the professional personal brand. The doctors personal brand" procedia economic and finance, 20(15): 350-357.
* Merlin, G. (2000). Pragmatism and self-organisation research collaboration on the individual level. Research Policy, 29(1): 31-40
* Nathan L, Vanderford (2017). Chapter11- The me brand: Tips for successful personal branding, research A career Guide for scientists, pp. 11-138
* Rampersad, H.K. 2009. Authentic personal branding: A new blueprint for building and aligning a powerful leadership brand: IAP.
* Rangarajan, Deva, Gelb, Betsy D, Vandaveer, Amy (2017). Strategic personal branding And how it pays off, Business Horizons.
* Saunders, Mark, Lewis, Philip, Thornhill, Adrian (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlaw: Pearsonal Education.
* Truex III DP, Cuellar MJ, Takeda H. (2009). Assessing Scholarly Influence: Using the Hirsch Indices to Reframe the Discourse. J Asso Info Sys 2009; 10(7): 560--594.
_||_