بررسی اثر کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ویژگیهای حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتصدیقه گرمسیری 1 , حمیدرضا وکیلی فرد 2 , قدرتاله طالبنیا 3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار و عضو هیِت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار و عضو هیِت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: شهرت اجتماعی شرکت, مسئولیت اجتماعی شرکت, ویژگی های حاکمیت شرکتی, عملکرد مالی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عواملی همچون کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ویژگیهای حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی 1393-1389 می باشد. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چند متغیره (OLS) استفاده شده است و شیوه بررسی داده ها پانل (ترکیبی) است. در این راستا سه فرضیه تدوین گردید .یافته های تجربی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهند که عامل کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی دارای ارتباط مستقیم با شهرت اجتماعی شرکت میباشد، و ازمیان ویژگیهای حاکمیت شرکتی عامل دوگانگی پست مدیر عامل دارای رابطه ای معکوس، میزان مالکیت هیئت مدیره و عضویت صنعتی دارای رابطه مستقیم و سه عامل اندازه هیئت مدیره، اندازه شرکت، نسبت اعضای موظف هیئت مدیره دارای رابطه معناداری با شهرت اجتماعی نیستند و در نهایت یافتههای پزوهش نشان داد که بین عملکرد مالی و شهرت اجتماعی شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
The aim of this study was to investigate the effect of factors such as quality reporting corporate social responsibility, corporate governance characteristics, financial performance, the social reputation of the firms listed in the Tehran Stock Exchange, in the period 1393-1389 is. In order to test the research hypotheses, multivariate linear regression model (OLS) is used and how data review panel (hybrid) is.And the way data review panel (combined) is.. Three hypotheses were experimental findings is the hypothesis of the study show that social responsibility reporting quality of a company is directly related to social recognition ˛Among the features of corporate governance duality post of Managing Director of inversely, the board membership of industrial property has direct ties and three board size ˛ size of the company's Board members do not have a significant relationship with social recognition and finally research findings showed that there is no significant relationship between financial performance, corporate social reputation. Current research aims to examine the effect of factors like quality of social responsibility reporting,.
* آذر، ع. و منصور مؤمنی(1385) ˛ آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم˛ تهران: انتشارات سمت، صص 182-15.
* افلاطونی، عباس ولیلی نیکبخت ،(1389)، کاربرد اقتصاد سنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی، تهران: انتشارات ترمه˛ صص 88-20.
* تهرانی، رضا (1390)، مبانی مدیریت مالی، تهران: انتشارات نگاه دانش˛ صص 121-10.
* راعی، رضا (1392)، مدیریت سرمایهگذاری پیشرفته، تهران: انتشارات نگاه دانش˛ صص 215-18.
* رهنمای رودپشتی، فریدون و الهکرم صالحی (1390)، مکاتب و تئوری های مالی و حسابداری، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات˛.40-312
* شباهنگ، رضا (1390)، تئوری حسابداری، جلد اول، تهران : انتشارات سازمان حسابرسی˛ 15-7.
* شباهنگ، رضا (1390) ، تئوری حسابداری ، جلد دوم ، تهران : انتشارات سازمان حسابرسی .1-180
* نیکومرام، هاشم (1392)، مدیریت مالی راهبردی ، تهران : انتشارات کسا کاوش˛240-20.
* Aaker, D. A. and Jacobson, R. ( 1994 ) The financial information content of perceived quality. Journal of Marketing Research 31 (2): 191.
* Aaker, D. A. and Jacobson, R. ( 2001 ) The value relevance of brand attitude in hightechnology markets. Journal of Marketing Research 38 (4): 485 – 493.
* Aaker, David A., (1996), Building Strong Brands, The Free Press, New York Aaker, David A., (1991), Managing Brand Equity, The Free Press, New York.
* Barth, M., Clement, M., Foster, G. and Kaszink, R.( 1998 ) Brand values and capital market valuation.Review of Accounting Studies 3 (1 – 2): 41 – 68
* Belo, Frederico., Lin, Xiaoji. And Vitorino, Maria. (2013), available athttp://ssrn.com/abstract=1805124
* Fernandez, Pablo, (2013), IESE Business School, University of Navarra, a literature review, working paper
* Kirk, C. P., Ray, I., Wilson, B., (2012), The impact of brand value on firm valuation: The moderating influence of firm type, Journal of Brand Management, Macmillan Publishers Ltd. 1350-23IX Jour
* Keller, Kevin L., (2008), Strategic Brand management. Prentice Hall, New Jersey, 2008.
* Keller, Kevin L., (1999), “Brand mantras: Rationale, Criteria and Examples”, Journal of Marketing Management, Volume 15, Pages 43-51
_||_