بهبود درک دانش آموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی(تجربه ای مبتنی بر درس پژوهی)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی.
آموزگار موسسه آموزشی سما، بیرجند
کلید واژه: درس پژوهی, جمع و تفریق , اعدادسه رقمی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بهبود درک دانشآموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی انجام گرفت. روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه روش موردی کیفی بوده است. جامعه آماری دانشآموزان پایه دوم دو کلاس ۲۵و۲۳ نفره دبستان دخترانه سما شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. در این مطالعه از دو دسته دادههای کیفی و کمی استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای کیفی، مصاحبه با ۹ نفراز معلمان گروه درسپژوهی بوده است که دارای تجربههای آموزشی در مقطع ابتدایی بودند. برای تحلیل دادههای به دست آمده از روش کدگذاری استفاده شد. دادههای کمی شامل نتایج آزمون ریاضی پایه دوم قبل و بعد از اجرای فرآیند درسپژوهی است. یافتهها: به کمک روششناسی مدل برخواسته از دادهها و تحلیل متنهای حاصل از مصاحبههای انجام شده، نتایج حاصل از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تشریح شده و در کدگذاری باز به ۳۲ عبارت، کدگذاری محوری به ۱۲ عبارت و کدگذاری گزینشی به ۶ عبارت دست یافته شد. همچنین نتایج آزمونهای دانشآموزان نشان داد روش درسپژوهی بر یادگیری دانشآموزان پایه دوم در جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی موثر بوده است.
Introduction: The research was conducted with the aim of improving the second grade students' understanding of how to add and subtract three-digit numbers using a technical method. research methodology: The study method in this research was a qualitative case study. The statistical community of second grade students was two classes of 25 and 23 of the Sama Girls' Primary School in the city of Birjand, in the academic year 2022-2023. The study used two categories of qualitative and quantitative data. The qualitative data acquisition tool was an interview with nine teachers from the research group who had educational experience in primary school. The coding method was used to analyze the data obtained. Quantitative data includes the results of the second grade math test before and after the research process. Findings: With the help of model methodology, we have analyzed the data and texts from the interviews conducted, the results of open coding, axial coding and selective coding are described, and in open coding we have achieved 32 phrases, axial coding we have achieved 12 phrases and selective coding we have achieved 6 phrases. The results of the students ' tests also showed that the teaching method influenced the learning of second-graders in addition and subtraction of three-digit numbers in a technical way.