اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیاسما فولادی 1 , محمدباقر کجباف 2 , امیر قمرانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی, موفقیت تحصیلی, دانشآموزان دختر, سرزندگی تحصیلی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی 40 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای (دو جلسه در هفته) با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامههای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر و با کمک نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار موفقیت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P).
This research aimed to investigate the effectiveness of academic buoyancy training on academic success and academic self-efficacy of girl students. The statistical population of present research was including all female first-grade high school students of Mashhad city in the academic years 2015-16. In a semi-experimental design 40 student who was selected by multi-step random sampling method and randomly assigned to two groups (each group 20 person). The experimental group 12 sessions of 70 minute (two sessions in a week) educated by academic buoyancy and the control group received no training. Both groups completed the questionnaires of academic success and academic self-efficacy as a pre-test, post-test and follow-up. Data were analyzed by analysis of variance with repeated measure design and with SPSS-21 software. The findings showed there was a significant difference between experimental and control groups on the variables of academic success and academic self-efficacy of girl students in the post-test and follow-up stages. In the other words, the academic buoyancy training led to increase academic success and academic self-efficacy of girl students in the post-test and follow-up stages (P<0/01).
