تاثیر سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی قابلیت مدیریت برند و تعدیلگر پویایی بازار
الموضوعات :فاطمه رضائی راد 1 , محمدباقر پورنجف زاده اردکانی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
الکلمات المفتاحية: سرمایه انسانی, مزیت رقابتی, پویایی بازار, قابلیت مدیریت برند,
ملخص المقالة :
امروزه نقش سرمایه های فکری در تحقق اهداف و برنامههای شرکتها و سازمانهای معتبر جهانی، حائز اهمیت است. تاثیرات پایدار این پدیده بر مدیران و متخصصان این حوزه مبرهن است. مدیران خلاق با برنامهریزی هوشمند و علمی تلاش میکنند نقش و تاثیر این عوامل را در بهبود مستمر کیفیت فعالیتها و تعالی سازمانی را ارتقاء دهند. این مقاله با هدف بررسی نقش سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی قابلیت مدیریت برند و تعدیلگر پویایی بازار انجام شد. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیرمسئول هتلهای 5 ستاره، مدیران بازاریابی و فروش، مدیریت داخلی و کارکنان با سابقه 10 سال به بالا می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 198 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای برآورد گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد الشارنوبی و البانا (2021) با 18 گویه بود. در این پژوهش به جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه و به جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. دادههای گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه، با استفاده از نرم افزارهای Spss و smartpls3 تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها نشان داد سرمایه انسانی بر مزیت رقابتی و قابلیت مدیریت برند تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین پویایی بازار در ارتباط مزیت رقابتی و قابلیت مدیریت برند نقش تعدیلگر را داشت. و قابلیت مدیریت برند نقش میانجی بین ارتباط سرمایه انسانی و مزیت رقابتی را داشت.
_||_