تطبیق رهبری خدمتگزار با سیره قرآنی پیامبر(ص) درمدیریت مدارس
الموضوعات : نشریه پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلاممحمد حسین صادقی درویشی 1 , رضا احمدی 2 , آمنه افشار 3
1 - دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیارومأمورآموزشی دانشگاه فرهنگیان لرستان
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
3 - دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی.
الکلمات المفتاحية: مدیریت, قرآن, مدارس, پیامبر(ص), رهبری خدمتگزار,
ملخص المقالة :
دسترسی به تحقق مدیریت هدفمند، نیاز به مدیریتی موفق ومتعهد ویا به تعبیر دیگر رهبری خدمتگزار به عنوان یک ضرورت، محسوس میباشد. پژوهش پیش رو، با استفاده از دستاوردها و تجربههای دانش مدیریتی دنیا به بیان تطبیق شاخصهای رهبری خدمتگزار در مدارس ازمنظر عالمان این رویکرد، با سیره مدیریت قرآنی پیامبراکرم (ص) پرداخته است وشاخصهای رهبری خدمتگزار در مدارس را مشخص می نماید. روش بررسی در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی بوده و با تفحص درمنابع دانش مدیریتی دنیا و اسلامی به شاخصهای اصلی و مشترک پرداخته است. ضمن اینکه الگوی مدیریتی یک جامعه ایده آل اسلامی را با یکی از نظریههای مدیریتی دنیا مقایسه نموده است. هدف این پژوهش، مقایسه نوع نگاه وتجربه های مدیریتی دنیای معاصر در بیان شاخص های رهبری خدمتگزار در بستر مدارس با شاخصه های رهبری خدمتگزار با سیره مدیریت قرآنی آن حضرت است. یافتهها حاکی از آن است که ویژگیها واشتراکات ده گانه رهبری خدمتگزار، درسیره مدیریت قرآنی پیامبر (ص) دیده شده است. مضاف بر این اسوه های مدیریت قرآنی پیامبر(ص) با زیباترین شکل، درکلام الهی بیان شده تا اینکه رهبری و مدیریت، به گونه ای مطلق، اسیر افکارِ انحصارگرایی، شخصی، گروهی و منفعتطلبیِ جوامع نگردد
_||_