شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر برندسازی آموزش مجازی دانشگاه اصفهان
الموضوعات :
سهیلا محرابی
1
,
بی بی عشرت زمانی
2
,
سید باقر رشید
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
تاريخ الإرسال : 07 الأحد , رجب, 1436
تاريخ التأكيد : 22 الأربعاء , محرم, 1437
تاريخ الإصدار : 13 الأربعاء , رجب, 1437
الکلمات المفتاحية:
راهبرد,
برند,
انسان,
آموزش مجازی,
فرآیند,
زیرساخت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر برندسازی آموزش مجازی دانشگاه اصفهان میباشد. این پژوهش، از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان، در سه رشته تحصیلی کتابداری، مدیریت اجرایی و مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)، در سال تحصیلی 94-1393 میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 188 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی و نظر استادان، مؤلفههای برندسازی در دانشگاه استخراج و برای تنظیم پرسشنامه استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. پس از شناسایی مؤلفهها و دستهبندی آنها تحت چهار مؤلفه اصلی انسان، راهبرد، زیرساخت و فرآیند به بررسی و اولویتبندی هر کدام از گویهها در هر مؤلفه پرداخته شد. یافتهها نشان داد که در مؤلفه راهبرد میزان شهریه دریافتی، در مؤلفه زیرساخت گویه سهولت دسترسی به پرتال دانشگاه، در مؤلفه انسان گویه بهکارگیری نیروهای با مهارت و تخصص ویژه در دانشگاه و نهایتاً در مؤلفه فرآیند گویه کمکهای مالی به دانشجویان دارای بیشترین اهمیت در جذب دانشجویان مجازی در دانشگاه اصفهان بودند.
المصادر:
Al- Mobaideen, H., & Allahawiah, S. (2012). Factors influencing the effectivness of e-learning systems in the educational process (Electronic Learning System) (Eduvew): Jordan case study. European Scientific Journal, 8(28), 210-230.
Ali- Choudhury, R., Bennett, R., & Savani, S. (2009). University marketing directors’ views on the components of a university brand. Intern Rev Publ Nonprofit Mark, 6(1), 11-33.
Arbuckle, J. L. (2010). IBM SPSS Amos 19 user’s guide. Crawfordville, FL: Amos Development Corporation.
Arpan, L., Raney, A., & Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Corp Commun Int J, 8(2), 97-113.
Bates, T. (1997). Restructuring the university for technological change. Murdoch University.
Bazargan, A. (2010). An introduction to qualitative and mixed methods research, common approaches in behavioral sciences.Tehran: Didvarbook. (in Persian).
Dovalli, S., & Montazer, S. (2010). Designing information architecture framework for the realization of virtual universities in Iran. Science and Technology, 26(2), 413-440.
Duarte, P. O., Alves, H. B., & Raposo, M. B. (2010). Understanding university image: A structural equation model approach. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 7(1), 21-36.
Dvorak, D. (2010). Build your own brand. Gretna, LA: Pelican.
Fotourechi, M. M. (2004). Remote training to virtual university. The Islamic Education Center Website. (in Persian).
Gutman, J., & Miaoulis, G. (2003). Communicating a quality position in service delivery: An application in higher education. Journal of Managing Service Quality, 13(2), 105-111.
Healey, M. (2008).What is branding. Switzerland: RotoVision Book.
Hjeltnes, T. A., & Hansson, B. (2004). Cost effectiveness and cost efficiency in
e-learning: Quality, interopferability and Standards in e-learning. Trondheim, Norway: TISIP Research Foundation.
Islam, M. A., Rahim, A. A., Tan, C. L., & Momtaz, H. (2011). Effect of demographic factors on e-learning effectiveness in a higher learning institution in Malaysia. International Education Studies, 4(1), 112-121.
Jain, V., & Pal, R. (2012). Importance of employer branding in business up-gradation. Journal of Research in IT & Management, 2(11), 68-75.
Katler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketing management (12th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
Kazoleas, D., Kim, Y., & Moffitt, M. (2001). Institutional image: A case study. Corp Comm Int J, 6(4), 205-216.
Khan, B. (2005). Learning features in an open, flexible and distributed environment. AACE Journal, 13(2), 137-153.
Lamboy, J. V. (2011). Implications of branding initiatives in higher education among trademarked institutions in California. Doctoral Dissertations, University of San Francisco.
Landrum, R. E., Turrisi, R., & Harless, C. (1998). University image: The assessment and modeling. Journal of Marketing for Higher Education, 9(1), 53-68.
Liaw, S. S., & Huang, H. M. (2003). An investigation of user attitudes toward search engines as an information retrieval tool. Computers in Human Behavior, 19(6), 751-765.
Mahmoodi, M., & Haji Shams, M. (2014). Brand, leadership and organization. Tehran: Mahkameh. (in Persian).
Moshref, J. M., Koorang, B., & Mohamadi, N. (2006). Reviews of higher education system of Iran and countries of the world. The National Congress of Humanities. (in Persian).
Muntean, A., Cabulea, L., & Danuletiu, D. (2009). The brand: One of the university’s most valuable assets. Annales Univeritatis Apulensis Series Oeconomica, 11, 1066-1071.
Palacio, A. B., Meneses, G. D., & Perez Perez, P. J. (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of the student. Journal of Educational Administration, 40(5), 486-505.
Parand, K., Yadegarzadeh, G., & Khodai, E. (2012). Selection course, selection future (Seventh Edition). Tehran: Sazman Sanjesh.
Rezvani, H. R., & Dargahi, H. (2012). Identifying and categorization of e-learning system’s characteristics based on the Kano model in Iran’s virtual universities. Iranian Quarterly of Education Strategies, 5(3), 149-155. (in Persian).
Rosenthal, G. (2003). A name by any other name: Responding to the increasing role of marketing in higher education. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Pennsylvania, Philadelphia.
Seyed Danesh, S. Y., Hasheminia, S. H., Sirousbakht, S., & Seyed Danesh, M. (2012). Evaluation of effective factors on electronic learning and satisfying learners in virtua universities of Tehran. Interdiscip J Contemp Res Bus, 3, 222-230.
Smith, D. A. (2011). The role of employer brand in retail labor process control. Doctoral Dissertation, University of Minnesota.
Sohail, M. S., & Saeed, M. (2003). Private higher education in Malaysia: Students, satisfaction level and strategic implications. Higher Education Policy and Management, 25, 173-181.
United States Office of Patent and Trademark. (2001). Trademarks: The fingerprints of commerce: An educational guide to understanding the importance of trademarks. Washington, DC: Author.
Yazdanpanah, A., & Bayat, E. (2012). Defining and evaluating competitive index of virtual university. Strategic Management Studies, 12, 101-122. (in Persian).