مقایسه بارشناختی بیرونی طراحی آموزش با الگوی مریل در آموزش به شیوه چندرسانهای و سنتی
الموضوعات :
محمد زارع
1
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر، ایران)
اسماعیل زارعی زوارکی
2
(دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
محمد حسن امیرتیموری
3
(استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
راحله ساریخانی
4
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر، ایران)
الکلمات المفتاحية: الگوی طراحی آموزشی مریل, بارشناختی بیرونی, روش چندرسانهای, روش سنتی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی بارشناختیبیرونی آموزش به شیوه چندرسانهای و روش مرسوم، مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل در درس زیستشناسی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی در زمره پژوهشهای شبهآزمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر پیشدانشگاهی رشته علوم تجربی شهر ملایر بود. نمونههای پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت تصادفی گماشته شدند. گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل) قرار گرفت. گروه کنترل محتوای درس زیستشناسی را که با توجه به الگوی طراحی آموزشی مریل طراحی شده بود، به شیوه سخنرانی آموزش دیدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سنجش بارشناختی برونکن، پلاس و لیوتنر با پایایی 83/0 بود. نتایج نشان داد که بارشناختی بیرونی در آموزش درس زیستشناسی با استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل در شیوه چندرسانهای کمتر از شیوه سنتی است. بدین معنا که مطلب درس زیستشناسی در ارایه به شیوه چندرسانهای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل، نسبت به روش سنتی از سهولت جهت یادگیری برخوردار بوده است و از اضافه بارشناختی تحمیل شده به یادگیرندگان جلوگیری میکند.