ارتباط بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان دانشگاه
الموضوعات :
فریده حق‎شناس کاشانی
1
,
کاظم رمضانی
2
,
مینا جمشیدیاوانکی
3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، نراق، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 28 السبت , ذو الحجة, 1434
تاريخ التأكيد : 27 الجمعة , ذو الحجة, 1434
تاريخ الإصدار : 02 الخميس , رجب, 1435
الکلمات المفتاحية:
سیستمهای اطلاعاتی,
توانمندسازی کارکنان,
دانشگاه آزاد اسلامی,
فنآوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
پژوهشحاضر، با هدف مطالعه ارتباط بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان دانشگاه انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان حوزه ستادی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و واحد تهران مرکز میباشند که تعداد آنها در سال تحصیلی 92 -1391 مشتمل بر 225 نفر بود. از بین افراد مذکور، با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 143 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات با 15 سؤال و پایایی 925/0 و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان با 35 سؤال و پایایی 928/0، در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با مؤلفههای توانمندسازی کارکنان شامل بهبود عملکرد، استقلال و آزادیکاری، احساس مسؤولیت تصمیمگیری، تنوع شغلی، خودکنترلی، توان و تمایل و رشد حرفهایکارکنان، همبستگی معناداری وجود دارد و از بین ابعاد توانمندسازی، مؤلفه بهبود عملکرد کارکنان، بیشترین رابطه و مؤلفه خودکنترلیکارکنان، کمترین رابطه را با متغیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات داشت.
المصادر:
Abtahi, S. H., & Abesi, S. (2007). Empowerment.Management Education and Research Institute Publications. (in Persian).
Ahmadi, M. (2002). The effect of information technology, information systems, on market share, access to resources and time to do things. M.A. Thesis, University of Tarbiat Modarres, Faculty of Humanities, Tehran. (in Persian).
Ansari, M., & Salehi Seddighani, J. (2001). Total quality management and information technology, functions and relations. Industrial Management, 5(5), 71-90. (in Persian).
Asgharpour, S., & Hoseini Rad, A. (2013). Performance management with emphasis on human resource.Excellence, 3(24,25), 30-35. (in Persian).
Azizi, M. (2001). Theroleofmanagementinformationsystemstoimprovethedecisionmakingofmanagersandemployees. Master Thesis, Tehran University. (in Persian).
Baron, R. A., & Greenberg, J. (1990). Behavior in organizations (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Bowen, D. E., & Lawler, E. E.) 1992). The empowerment of service workers: What, why, who, when. MIT Sloan Management Review. Retrieved from http://sloanreview.mit.edu/article/the-empowerment-of-service-workers-what-why-how-and-when/
Chan, Y. E., & Huff, S. L. (1993). Assessing information systems strategy. Proceedings of the Administrative Sciences Association of Canada - Information Systems Division. Lake Louise, Alberta, Canada. (14:4) June, 176-193.
Cooper, R. B .W .(2000). Information technology development creativity: A case study of attempted radical change.MIS Quarterly, 24(2), 245-274.
Daft, R. L. (1998). Foundationsorganizationtheoryanddesign. (Translated by Parsaiyan, A., & Erabi, M.). Office of Cultural Research Publications. (in Persian).
Davenport, T. H., & Short, J. E. (2001).The new industiral engineering: Information technology and business process redesign. Sloan Management Review, 31(4), 11-27.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
Dewett, T., & Jones, G. R. (2001). The role of information technology in organization:A review model and assessment. Journal of Management, 27(3), 313-346.
Dinev, T., & Koufteros, X. (2002). Self- efficacy and Internet usage- measurement and factorial validity. Decision Science Institue Conference, San Diego. Retrieved from http:/www.Fau.Edu/~tdinev/publicatios/self. pdf
Fletcher, P. A. (2005). Frompersonneladministrationtobusiness-drivenhumancapital management: The transformation of the role of HR in digital age. In H., Gueutal, & D. L., Stone, The Brave New World of eHR, San Francisco, Jossey- Bass, 1-21.
Hamedi, M. (2010). TheeffectofICTonempowermentadministrativefieldof the Ministry of Finance and Economic Affairs. MSc Thesis, Islamic Azad University, Tehran Center. (in Persian).
Hammer, M., & Branch Champy, J. (1995). Re-engineeringthe Corporation. (Tranlated by Pad,I.) (First Edition). Tehran: Industrial Management OrganizationPublications. (in Persian).
Heim, G. R., & Peng, D. X. (2010). The impact of information technology use on plant structure, practices, and performance: An exploratory study. Journalof Operations Management, 28, 144-162.
Hersey, P., & Blanchard, K. (2004). OrganizationalbehaviorManagement (Translatedby Kabiri, Gh.), (Sixth Edition). Tehran: Majed Publications. (in Persian).
Izadi, S., & Karimi, S. (2008). Effect of training ICDL on improving employee performance institute of higher education and research management and planning organization. JournalofManagemenResearch, 8(31),13-38 (in Persian).
Jazni, N. (1999). Human resource management (First Edition). Tehran: Ney Publication. (in Persian).
Kanter, R. M. (1983). Thechangemasters:InnovationforproductivityinAmericanCorporation. New York: Simon & Schuster.
Longly, D., & Shain, M. (1995). DictionaryofInformationTechnology. New York: Macmillan.
Mazid Abadi Farahani, A. H. (2004). Effectofinformationtechnologyontheempowermentoftheemployees'socialsecurityorganization inQom. Master Thesis, Tehran, Tehran University. (in Persian).
Mohammadi, M. (2002). Employee empowerment programs.Journal of Management Studies, 35, 36(59), 159-186. (in Persian).
Moorhed, G., & Giriffin, R. (1996). Organizational behavior (Translated by Alvani, S. M., & Memarzadeh, Gh. R.). Morvarid Publications. (in Persian).
Morrison, R., Jones, L., & Fuller, B. (1997). The relationship between leadership style and empowerment on the job. The Journal of Nursing Administration, 27(5), 27-34.
Neefe, D. O. (2001). Comparinglevelsoforganizationallearningmaturityofcollegesanduniversitiesparticipatingtraditionalandnon-traditional(academicqualityimprovementproject)accreditation processes. A Research Paper Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree with a Major in Training and Development. The Graduate College University of Wisconsin.
Nichelson, N. (2001). TheBlackwellEncyclopediaDictionaryofOrganizationlBehavior. USA: Blackwell Business Publisher.
Noller, D. (1997). Beynodabuzzword: Anempoweredperspective. in Andrews, P., & Herschel, R., & Baird, J., pp. 372-378.
Paterson, D. G. (1922). The Scott company graphic rating scale. The Journal of Personnel Research,1, 361-376.
Pitts, D. W. (2005). Leadership, empowerment and public organizations. Review of Public Personnel Adminnistration, 25(1), 5-28.
Randolt, A. (2004). Organizationalbehaviormanagement (Translated by Kabiri, Gh.). Tehran: Majed Publications. (in Persian).
Robbins, S. P., (1995). Organizational behavior management (Translated by Parsaiyan, A., & Erabi, M.). Cultural Research Office Publications. (in Persian).
Sarrafizadeh, A. (2007). Information technology in organizations (Second Edition). Tehran: Mir Publications. (in Persian).
Seyed Javadiyan, S. R. (2007). Theories of management and organization. Tehran: Negahe Danesh Publications. (in Persian).
Scott, D. S., & Jaffe, D. T. (1996). Empowerment (Translated by Mohaghegh, M.). Productivity Organization Publications. (in Persian).
Selnow, G. (2000). The Internet: The soul of democracy. VitalSpeechesofthe Day, 67(2), 58-60.
Sharma, A., & Jain, R. (2003). ADictionaryofInformationTechnology. CBS Publishers & Distributors, New Delhi, India.
Soltani, I. (2007). The role of information technology in human resource development. Management, 138, 71-73. (in Persian).
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy Management Journal, 38(5), 1442-1465. doi: 10.2307/256865
Stoner, J., & Freeman, E. (1996). Management. Business Research Institute Publications (Translated by Parsaiyan, A., & Erabi, M.). (in Persian).
Whetten, D. A., & Cameron, K. S. (1998). Developing management skill (3rd Edition). NewYork: Hapercollins Publishers. (in Persian).
Yazdanpanah, A. A. (2005). The role of information technology in human resource empowerment in the developing countries. Management and Administrative Reform, 45, 136-145. (in Persian).