تأثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای بر افزایش مهارت ارتباطی دانشآموزان دختر کم شنوا
الموضوعات :
آذر خزائی
1
,
محمدرضا نیلی
2
,
پرویز شریفی درآمدی
3
1 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 09 الأحد , رمضان, 1435
تاريخ التأكيد : 06 الجمعة , صفر, 1436
تاريخ الإصدار : 12 الأحد , ربيع الثاني, 1436
الکلمات المفتاحية:
مهارتهای ارتباطی,
چندرسانهای آموزشی,
سبک محاورهای,
کودکان کمشنوا,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای بر افزایش مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر کمشنوا مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمشنوا پایه ششم ابتدایی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 15 نفر از دانشآموزان بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سنجش مهارت ارتباطی عطارها بود. ابتدا، یک پیشآزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد؛ سپس گروه آزمایش، طی هفت جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محققساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به دور از متغیر مستقل آموزش دیدند. بهمنظور بررسی تغییرات، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیری) استفاده شد. بهطورکلی، نتایج بهدستآمده از این پژوهش برتری رشد مهارت ارتباطی دانشآموزانی را نشان داد که مطالب را به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای دریافت کردند.
المصادر:
Attarha, N. (2007). Construction and standardization of communication skills test and determine its psychometric properties. M.Sc. Thesis of Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Clark. R. C., & Mayer, R. E. (2008). E-learning and the science of instruction. (2nd ed.). San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Elksnin, L., & Elksnin, N. (2006). Teaching social emotional skills at school and home. Denver, CO: Love.
Gharibi, F. (2010). Effective instructional multimedia on learning and reminder mathematical concept mentally retarded student four grade elementary school in Arak. M.Sc. Thesis of Allameh Tabatabai University. (in Persian).
Ghasem Abadi, H. (1999). Effect of social communications on individual and society health. Publication: Kar and Kargar. (in Persian).
Grasser, A. C., Bowers, C., Olde, B., & Pomeroy, V. (1999). Who said what? Source memory for narrative and character agents in literary short stories. Educational Psychology, 91, 284-300.
Hargie, A., & Dickson, D. (1994). Social communication between individuals. (Translated Beigy, Kh., & Firoozbakht., M., 2005). Tehran: Roshd. (in Persian).
Karimi, M. (2010). Survey of principle and method of communicational skills on basic tradition immaculacy. M.Sc. Thesis of Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Khan, T. M. (2010). The effect of multimedia learning on children with different special education needs. BehavioralSciences,2, 4341-4345.
Khazai, A., Moradi, H., Khazai, S., & Moradi, M. (2014). The effect of instructional multimedia on communicational skills learning of autism students. Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 40(1), 847-856.
Kirk, S., Gallagher, J. J., & Coleman, M. R. (1904). Education special child (Translated by Javadian, M., 2002). Astan Ghods Publication. (in Persian).
Mayer, R. E. (2005). Principles for redusing extraneous processing in multimedia learning: Coherence, signaling, redundancy, spatial contiguity, and temporal contiguity. In Mayer, R. E. (ed.), The Cambridge hand book of multimedia learning. (pp.183-200). Newyork: Cambridge University Press.
Mayer, R. E., Sobko. K., & Mautone, P. D. (2003). Social cues in multimedia learning: Role of speakers voice. Educational Psychology, 95(2), 419-425.
Mokhberi Ahmadi, M. (2009). The effect of presentation conversational subject through multimedia, on learning, reminder and improve motivation science lesson of second grade students. M.Sc. Thesis of Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Moradi, R. (2012). Ther effect of training multimedia on growth of social skills of autism students of first grade in Tehran. M.Sc. Thesis of Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Moradi, R., Sharifi Daramadi, P., & Zareii Zavaraki, E. (2013). Effective training multimedia on growth of social skills of deaf girl students of second grade in Tehran. (in Press). (in Persian).
Moreno, R., & Mayer, R. (2000). Engaging students in active learning: The case for personalized multimedia message. Educational Psychology, 93, 724-733.
Noroozi, D., Ahmadzade, B., & Aghabarati, N. (2011). The effect of multimedia teaching on mathematics Learning in autistic boys. Psychology of Exceptional Individuals, (4)1, 1-24. (in Persian).
Razavi, A. (2007). Modern topics in educational technology. Ahvaz: Chamran University. (in Persian).
Reis, M. G. A. D., Cabral, L., Peres, E., Bessa, A., Valente, A., Morais, R., et al. (2010). Using information technology based exercise in primary mathematics technology of children with cerebral palsyand mental retardation: A case study. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 9, 106-118.
Samari, E., & Atashak, M. (2009). The effect of teachers knowledge and use of educational technology in improving the quality of students' learning process. Technology Education,4(2), 101-111.
Schery, T., & O'Connor, L. (1997). Language intervention: Computer training for young children with special needs. British Journal of Educational Technology, 28(4), 271-279.
Zareii Zavaraki, E., & Jafarkhani, F. (2010). Multimedia education and its role in special education. Special Education, 98& 99, 22-30. (in Persian).