بررسی نقش فن آوری اطلاعات در توسعه آموزش های مهارت محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان
الموضوعات :کیومرث نیازآذری 1 , مریم صحافی 2 , شیما شعله کار 3 , بهرنگ اسماعیلی شاد 4
1 - دانشیار دانشگاه آزاد واحد ساری
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد ساری
4 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
الکلمات المفتاحية: فن آوری اطلاعات, سازمان آموزش فنی و حرفه ای, آموزش های مهارت محور,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف بررسی نقش فنآوری اطلاعات در توسعه آموزشهای مهارت محور و ارایه راهکارهایی جهت رفع موانع پیشروی آن در سازمان آموزش فنی و حرفهای استان گلستان انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع زمینهیابی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کلیه مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گلستان به تعداد 152 نفر میباشند که در سه گروه آموزشی خدمات، کشاورزی و صنعت در سال 1391 به کار مشغول بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 107 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی آن توسط متخصصان، مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS متناسب با سنجش دادهها و مفروضات آماری، از روش t تک نمونهای استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نقش فنآوری اطلاعات در توسعه آموزشهای مهارت محور در سازمان آموزشی فنی و حرفهای استان گلستان فراتر از حد انتظار میباشد و بهرهمندی و استفاده از این فنآوری در مراکز آموزشی فنی و حرفهای استان گلستان میتواند، تا حد قابل توجهی در رسیدن به آرمانهای سازمان فنی و حرفهای، از قبیل: ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، بهروزکردن آموزشهای مهارتی، گسترش و بهبود کارآفرینی و خلاقیت در جامعه، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی و توسعه و معرفی مهارتهای جدید، تأثیرگذار باشد.