رابطه بین سبکهای یادگیری (فعال ـ تأملی، گام به گام ـ کلی) با اضطراب رایانه دانشجویان
الموضوعات :
طالب زندی
1
1 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس
تاريخ الإرسال : 19 الأربعاء , ذو القعدة, 1434
تاريخ التأكيد : 20 السبت , شوال, 1435
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , ذو الحجة, 1434
الکلمات المفتاحية:
رایانه,
سبک یادگیری,
تفاوتهای فردی,
اضطراب رایانه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری (فعال - تأملی، گام به گام - کلی) با اضطراب رایانهای در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، انجام شد. به همین منظور، نمونهای با حجم 310 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای یادگیری فلدرـ سلمن و پرسشنامه اضطراب رایانهای هنسن و همکاران بودند. دادههای این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی دو رشتهاینقطهای) تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: بین سبک یادگیری فعال - تأملی با اضطراب رایانهای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک تأملی، اضطراب رایانهای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک فعال دارند. همچنین، بین سبک یادگیری گام به گام ـ کلی با اضطراب رایانهای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک یادگیری کلی، اضطراب رایانهای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک یادگیری گام به گام دارند. بین جنسیت و اضطراب رایانهای رابطه معنیداری به دست نیامد.
المصادر:
Afrooz, Gh. (2000). Abstractof Applied Psychology (2nd Edition). Tehran: PTA Organization of Iran. (in Persian).
Aliabadi, Kh., & Karimi, Y. (2008). Compare of third and fifth student´s learning styles of Tehran´s guide schools .Quarterly Journal of Education, 24(2), 9-40. (in Persian).
Anderson, J. A. (2001). Developing a learning/teaching style assessment model for diverse populations. In Linda Suskie (Ed.), Assessment to promote deep learning: Insight from AAHE 2000 and 1999 Assessment Conferences (pp. 9-19). Washington, DC: American Association for Higher Education.
Ayersman, D. J., & Reed, W. (1995). Effect of learning styles, programming and gender on computer anxiety. Journal Research on Computing in Education, 27(3), 297-317.
Beackers, A., & Schmidt, Z. (2001). The structure of computer anxiety: A six factor model. Computer in Human Behavior, 17, 35-49.
Boche, M. W., Davis, L. R., & Vician, C. (2007). A longitudinal investigation of the effects of computer anxiety on performance in a computing – intensive environment. Journal of Information Systems Education, (18)4, 415-423.
Celik, V., & Yesilyurt, E. (2013). Attitudes to technology, perceived computer self-efficacy and computer anxiety as predictors of computer supported education. Computers & Education, 60, 148–158.
Cheng, G. (2014). Exploring students’ learning styles in relation to their acceptance and attitudes towards using second Life in education: A case study in Hong Kong. Computers & Education, 70, 105–115.
Cingi, C. C. (2013). Computer aided education. Social and Behavioral Sciences, 103, 220 – 229.
Felder, R. M., & Spurlin, J. (2005). Applications, reliability, and validity of the index of learning styles. International Journal of Engineering Education, 21(1), 103-112.
Ganji, H. (2007). The Psychology of Individual differences. Tehran: Besat. (in Persian).
Graf, S., Viola, S. R., Tommaso, L., & Kinshuk. )2007(. In- depth analysisof the Felder – Silverman learning style dimension. Journal of Research and Technology in Education, 40(1), xx–xxx.
Kadivar, P. (2004). Educational Psychology. Tehran: SAMT. (in Persian).
Khalifeh, Q. (2009). The relationship between cognitive styles and computer self-efficacy of undergraduate students of faculty of education and psychology of Allameh Tabatabai University. Master's Thesis, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabai University. (in Persian).
Khosravi, M. (2007). ICT and developments in the world of education. Proceedings of the Second Conference on Educational Technology. Allameh Tabatabai University Press, 137-154. (in Persian).
Lavasani, M. (2003). Examine the relationship between demographic variables and levels of anxiety in students of Tehran Univesity. Doctorial Thesis, Faculty of Education and Psychology, Tehran University. (in Persian).
Morgan, A. (2010). Computer anxiety: A study of computer training, experience, anxiety and administrative support among teacher. International Journal of Education and Development Using, 6(2).
Naderi, F., & Ahadi, H. (2005). Examine the relationship between computer anxiety and its relationship with the individual characteristics of Ahwaz University. Quarterly Journal of Psychological Studies, 1(2, 3), 7-24. (in Persian).
Niktalab, R. (2006). The relationship between cognitive styles, self-efficacy and academic achievement in third grade high school girls Sabzevar. Master's Thesis, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabai University. (in Persian).
Oliver, R. (2002.( The role of ICT in higher education for the 21st century:ICT as a change agent for education. In the Proceedings of the Higher Education for 21st Century Conference, (Miri, 24-26 September, 2002). Sarawak: Curtin University.
Olatoye, R. A. (2009). Gender factor in computer anxiety, knowledge and utilization among senior secondary school students in Ogun State, Nigeria. Gender and Behaviour, 7(2), 2430-2442.
Pritchard, A. (2009). Ways of learning: Learning theory and learning styles in the classroom (2nd Ed). Routlege.
Rosen, L. D., & Maguire, P. D. (1990). Myths and realities of computerphobia: A meta-analysis. Anxiety Research, 3, 175-191.
Smith, M. R., & Kotrlik, J. W. (1990). Computer anxiety levels of southern region cooperative extension agents. Journal of Agricultural Education, 31(1), 12-17.
Woolfolk, A. E. (2004). Educational Pstchology (9th Ed).Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hall.
Zoghi, M., Brown, T., Williams, B., Roller, L., Jaberzadeh, S., Palermo, C., et al. (2010). Learning styles preferences of Australian health science students. Journal of Allied Health, (39)2, 95- 103.
Zywno, M .S. (2003). A contribution to validation of score meaning for Felder Silverman index of learning styles. Proceeding of the 2003 American Society for Engineering Education, Annual Conference & Exposition, Session 2351.