مقایسه میزان سواد اطلاعاتی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تحت آموزش از راه دور و آموزش سنتی
الموضوعات :
لیلا بختیاری
1
(کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی، مدرس دانشگاه پیام نور)
عزتاله قدمپور
2
(استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان)
منصوره بختیاری
3
(کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس دانشگاه لرستان)
علی اکبر سادین
4
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی)
الکلمات المفتاحية: یادگیری الکترونیکی, آموزش از راه دور, مهارتهای اجتماعی, سواد اطلاعاتی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه میزان سواد اطلاعاتی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه تحت آموزش سنتی و آموزش از راه دور انجام شده است. پژوهش، به لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع روش پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اراک به تعداد 5400 نفر است. حجم نمونه 240 نفر بود که با ترکیب روشهای نمونهگیری طبقهای و خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد شده مهارت اجتماعی و پرسشنامه محققساخته سواد اطلاعاتی بود. پس از تعیین روایی سؤالهای پرسشنامه، ضریب پایایی پرسشنامهها محاسبه و به ترتیب، سواد اطلاعاتی 91/0 و مهارت اجتماعی 73/0 بهدست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی برای دو نمونه مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سواد اطلاعاتی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تحت آموزش سنتی با دانشآموزان آموزش از راه دور تفاوت معنیداری وجود ندارد.