تأثیر محتوای الکترونیک ساخته شده بر اساس هوشهای درون فردی و بینفردی گاردنر، بر یادگیری دانش آموزان
الموضوعات :
الهه بدیعی
1
,
مهران فرج اللهی
2
1 - مهندس کامپیوتر و عضو گروه آموزشی کامپیوتر مرکز تحقیقات معلمان اصفهان، دانشجوی دکتری برنامهریزیدرسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 25 الثلاثاء , ذو القعدة, 1434
تاريخ التأكيد : 10 الإثنين , رمضان, 1435
تاريخ الإصدار : 05 الجمعة , شوال, 1435
الکلمات المفتاحية:
آموزش الکترونیک,
تفاوتهای فردی,
محتوای الکترونیک,
هوشهای چندگانه,
گاردنر,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر محتوای الکترونیک مبتنی بر هوشهای درون فردی و بینفردی گاردنر بر یادگیری دانشآموزان بود. این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ انجام گردید. تعداد ۶۰ نفر از دانشآموزان پایه سوم کامپیوتر هنرستانی در شهر اصفهان در این تحقیق شرکت داشتند که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. مشخصات زمینهای و نیمرخ هوشهای چندگانه در دو گروه با آزمون هوشهای چندگانه مکنزی سنجیده شد و همسانی دو گروه بررسی گردید. پایایی این ابزار، به روش آلفای کرونباخ برابر ۰/۷۳۸ محاسبه گردید. هر دو گروه آزمایش و کنترل، در ۸ جلسه ۷۰ دقیقه ای مباحث مشترکی را به روش متداول آموزش دیدند. در گروه آزمایش، علاوه بر روش مرسوم، از یک محتوای الکترونیک معلم ساخته برای یادگیری در کلاس استفاده گردید. در هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون پیشرفت تحصیلی یکسان انجام شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که یادگیری در گروه آموزش دیده به کمک محتوای الکترونیک مبتنی بر هوش درون فردی به طور معناداری از گروه کنترل بیشتر است، اما در روش مبتنی بر هوش بینفردی، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
المصادر:
Armstrong, T. (1999). Seven kinds of smart. New York USA: Plume.
Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in classroom (3rd Edition). Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Avila, J., & Pahuski, L. (1999). Developing language arts skills through reading and writing connection. Master's Action Research Project, Saint Xavier University. ERIC Document Reproduction Service No. ED433549.
Benson, P. (2003). Learner autonomy in the classroom, practical English teaching. New York: McGraw Hill.
Bersin, J. (2004). The blended learning book: Best practices, proven methodologies and lessons learned. San Francisco: Pfeiffer.
De Paiva Franco, C. (2007).E-learning and multiple intelligences: Catering for different needs and learning styles. Short Articles, 9(6). Retrieved Nov 02, 2012, fromhttp://www.hltmag.co.uk/nov07/sart10.htm
Delavar, A. (2009). The research methodes in psycology and educational science. Tehran: Payam Noor University. (in Persian).
Demirli, C., & Aksogan, M. (2012). The effect of blended learning on the persistence of academic performance for computer education. The Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(1), 111-122.
Gangi, S. (2011). Differentiating instruction using multiple intelligences in the elementary school, classroom: A literature review. University of Wisconsin-Stout Menomonie. Retrieved from http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2011/2011 gangis.pdf
Grace, H. S. (2011). The effect of teaching style (taken from the theory of multiple intelligences) on retention rate and mastery of topic. South Beltline, Columbia: Heathwood Hall Episcopal School.
Hajihoseininejad, G., & Baleghizadeh, S. (2008). Math education for normal and unapt students. Tehran: Jihad Daneshgahi Publications of Teacher Training College. (in Persian).
Kia, A. (2009). Take a virtual learning (Electronic). Journal of Socio Science Book of The Month, 13(24), 82-89. (in Persian).
McKenzie, W. (1999). Multiple Intelligences (M.I.) Inventory. Retrieved August 17, 2013, from http://surfaquarium.com/MI/index.htm
McNamee, P., Madden, D., McNamee, F., Wall, J., Hurst, A., Vrasidas, C., et al. (2009). E-learning, multiple intelligences theory (MI) and learner-centred instruction: Adapting MI learning theoretical principles to the instruction of health and safety to construction Managers. Journal of College Teaching & Learning, 6(2), 49-58.
Mehrmohammadi, M. (2009). Curriculum theories, approaches and perspectives. Mashhad: Astane Qodse Razavi. (in Persian).
Moran, S., Kornhaber, M., & Gardner, H. (2006). Orchestrating multiple intelligences. Educational Leadership (Teaching to Student Strength), 64(1), 22-27.
Motamedi, A., Irani, Z., & Karimi, B. (2012). Comparing the efficiency of three methods of direct instruction, computer assisted training and blended learning on reducing students problem who have math disorders. Journal of Learning Disabilities, 2(2), 76-100. (in Persian).
Munger, A., Sanders, A., & Smith, T. (2011). Multiple intelligences: Can MI be an effective tool in the classroom? Brigham Young University-Idaho. Retrieved from http://www2.byui.edu
Niroo, M., Hajihoseninejad, G., & Haghani, M. (2011). The effect of teaching based on gardner multiple intelligences theory on math academic achievement in first year high school students. Journal of Educational Leadership & Administration, 5(2), 153-168. (in Persian).
Pasha Sharifi, H. (2005). Psychology of intelligence and its measurement. Tehran: Payam Noor University. (in Persian).
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2011). Research methodes in behavioral science. Tehran: Agah. (in Persian).
Tiirmaa O. S., Torrao, S., Manninen, J., Hansen, C., Laanpere, M., Pilt, L., et al. (2007). B-Learn Project: Research Reports & Examples of Best Practices. Estonia: UT – University of Tartu (Estonia), Open University Centre.
Wikipedia, the Free Encyclopedia. (2013). E-learning. Retrieved Feb 18, 2013, from http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning
Xie, J., & Lin, R. (2009). Research on multiple intelligences teaching and assessment. Asian Journal of Management and Humanity Sciences, 4(2-3), 106-124.
Yi-donga, F., Zhan-jib, G., Yun-duanc, F., & Xiao-xiaa, W. (2011). The research of e-learning environment design based on the theory of multiple intelligences. Education and Management Engineering, 1(5), 49-54.
Zamani, B. E., Saeedy, Z., & Abedi, A. (2011). Effectiveness and sustainability of the effect of media on self-regulation and academic performance in mathematics in the first year of high school. Journal of New Educational Approaches, 6(2), 1-22. (in Persian).
Zandi, B., Dehbashi, S., & Foroozan, P. (2010). Proccessing and codification strategies for e-learning content. Tehran: Payam Noor University. (in Persian).