تأثیر محتوای الکترونیک ساخته شده بر اساس هوشهای درون فردی و بینفردی گاردنر، بر یادگیری دانش آموزان
الموضوعات :
الهه بدیعی
1
(مهندس کامپیوتر و عضو گروه آموزشی کامپیوتر مرکز تحقیقات معلمان اصفهان، دانشجوی دکتری برنامهریزیدرسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
مهران فرج اللهی
2
(دانشیار دانشگاه پیامنور، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: آموزش الکترونیک, تفاوتهای فردی, محتوای الکترونیک, هوشهای چندگانه, گاردنر,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر محتوای الکترونیک مبتنی بر هوشهای درون فردی و بینفردی گاردنر بر یادگیری دانشآموزان بود. این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ انجام گردید. تعداد ۶۰ نفر از دانشآموزان پایه سوم کامپیوتر هنرستانی در شهر اصفهان در این تحقیق شرکت داشتند که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. مشخصات زمینهای و نیمرخ هوشهای چندگانه در دو گروه با آزمون هوشهای چندگانه مکنزی سنجیده شد و همسانی دو گروه بررسی گردید. پایایی این ابزار، به روش آلفای کرونباخ برابر ۰/۷۳۸ محاسبه گردید. هر دو گروه آزمایش و کنترل، در ۸ جلسه ۷۰ دقیقه ای مباحث مشترکی را به روش متداول آموزش دیدند. در گروه آزمایش، علاوه بر روش مرسوم، از یک محتوای الکترونیک معلم ساخته برای یادگیری در کلاس استفاده گردید. در هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون پیشرفت تحصیلی یکسان انجام شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که یادگیری در گروه آموزش دیده به کمک محتوای الکترونیک مبتنی بر هوش درون فردی به طور معناداری از گروه کنترل بیشتر است، اما در روش مبتنی بر هوش بینفردی، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.