رابطه سبکهای دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
الموضوعات :
نازلی توکلی
1
(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران)
فرهاد جمهری
2
(استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
نورعلی فرخی
3
(دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, اعتیاد به اینترنت, سبکهای دلبستگی, ترس از ارزیابی منفی,
ملخص المقالة :
اعتیاد به اینترنت، بهعنوان یکی از پدیدههای عصر جدید، شامل جنبههای شناختی، هیجانی و رفتاری است. تحقیق حاضر، با هدف تعیین رابطه سبکهای دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه تحقیق، شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران بود که در سال 1392 در یکی از مقاطع کارشناسیارشد و دکتری مشغول به تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 161 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، دلبستگی بزرگسالان و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی (264/0=r)، ناایمن اضطرابی (300/0=r) و ترس از ارزیابی منفی (174/0=r) با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سبک دلبستگی ایمن (020/0=r) با اعتیاد به اینترنت، رابطه معناداری یافت نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سبکهای دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی (130/0=R2) و ترس از ارزیابی منفی (030/0=R2) سهم معناداری در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارند. بنابراین، ضروری است، در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش عوامل روانشناختی مانند سبکهای دلبستگی ناایمن و ترس از ارزیابی منفی توجه نمود.