رابطه فنآوری اطلاعات و توانمندسازی روان شناختی مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری
الموضوعات :
مریم تقوایی یزدی
1
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
تاريخ الإرسال : 22 الخميس , ذو الحجة, 1435
تاريخ التأكيد : 12 السبت , ربيع الأول, 1436
تاريخ الإصدار : 16 السبت , شوال, 1436
الکلمات المفتاحية:
مدیران,
آموزش و پرورش,
فنآوری اطلاعات,
توانمندسازی روانشناختی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه فنآوری اطلاعات و توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری بوده است. روش انجام پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، 220 نفر از مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری در سال تحصیلی 93-1392، در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 136 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 15 سؤالی محققساخته فنآوری اطلاعات با پایایی 0/91 و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر که پایایی آن در ابعاد شایستگی 0/88، مؤثر بودن 0/89، معنی دار بودن 0/86، خودساماندهی 0/88 و اعتماد 0/84 بهدست آمد، بود. توصیف و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی انجام شد. نتایج نشان داد که بین فنآوری اطلاعات با توانمندسازی روانشناختی، احساس معنی دار بودن، احساس مؤثر بودن، احساس ساماندهی و احساس اعتماد مدیران آموزش و پرورش منطقه یک ساری رابطه معنی داری وجود دارد. اما، بین فنآوری اطلاعات با احساس شایستگی مدیران رابطه معنی داری به دست نیامد.
المصادر:
Abdollahi, B. (2005). Psychological empowerment, human resources perspective and dimension. Tehran: Third International Conference on Management. (in Persian).
Akbarpoor, N. (2011). Influence of ITon productivityregional electricity companyof Sistan andBaluchestan. Master Thesis of Islamic Azad University of Sistan and Baluchestan. (in Persian).
Ardalan, O. (2011). Information technology effectsonjobempowerment in KermanshahProvinceWestRegional Electric Company. Master Thesis of Islamic Azad University of Sanandaj. (in Persian).
Bandura, A. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness. In E. A. Locke (ed)., Handbook of principles of organization behavior. Oxford, UK: Blackwell. (pp: 120-136).
Blanchard, K., Carlos, J. P., & Randolph, A. (2000). Empowerment: Takes more than a minute. San Francisco. Berretta- Koehler Publishers, Inc.
Bowen, D. E., & Lawler, E. E. (1992). The empowerment of service workers: What, why and how. Sloan Management Review.
Conger, J. A., & Kanengo, R. N. (1998). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13(3), 18-32.
Ford, R. C., & Fottler, M. D. (2000). Empowerment a potent idea. Academy of Management, 14(3), 102-119.
Jafaee Rahni, M., Rajaee, Z., & Jafaee Rahni, M. (2011). The impact of information technology on empowerment in Islamic Azad University of Gonabad. Regional Conference Services Explanation of Islamic Azad University Dorud. (in Persian).
Kamalian, A. R., Salarzehi, H., & Olyaei, K. (2013). The role of information technology in empowering employees technical and vocational education. University E-Learning Journal, 4(2), 39-48. (in Persian).
Kinlaw, D. C. (1999). The practice of empowerment. Hampshire, England: Gower. Foundation Books, Political Science.
LaVerack, G. (2003). Building capable communities experiences in rural Figin context. Health Promotion International, 18(2), 36-51.
Lee, J. A. (2001). The empowerment approach to social work practice: Building the beloved community. New York: Columbia University Press.
Mcnamard, C. (2001). Strategic planning (in nonprofit or for profit organizations). Retrieved from http://www.strategicplanning.com
Melhem, Y. (2004). The antecedents of customer contact employees empowerment. Employee Relation, 26(1), 72-93.
Menon, S. T. (2001). Employee empowerment: An integrative psychological approach. Applied Psychology - An International Review, 50(1), 153-180.
Moghsem, M. (2010).The relationship between employee empowerment trainings held with Petroleum Products Distribution Company of Golestan. M.Sc. Thesis of Governmental Management, Aliabad Katoul, Science Department. (in Persian).
Moye, J. M., Henkin, B. A., & Egley, J. R. (2005). Teacher-principal relationships. Exploring linkages between empowerment and interpersonal trust. Journal of Educational Administration, 43(3), 260-275.
Nasiri, F., Hosseinzade, D., & Nabati Mohtaj, K. H. (2011). The relationship between E-learning and empowering secondary school teachers Famenin city. Education in Theory and Practice Management Conference, Tehran: Iran Training Management Association. (in Persian).
Quinne, R. E., & Spreitzer, G. M. (1997). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Organizational Dynamics, 2, 26-40.
Rappaport, J. (1995). Empowerment meets narrative: Listening to stories and creating settings. American Journal of Community Psychology, 23, 795- 803.
Robbins, T. L., Crino, M. D., & Fredendall, L. D. (2002). An integrative model of the empowerment process. Human Resource Management Review, 12, 419-420.
Sanders, L. (2001). The psychological benefits of political, University of Virginia. American Journal of Community Psychology, 18, 169-178.
Sarafizadeh, A. (2009). Information technology in organizations (Concepts and applications). Tehran: Mir. (in Persian).
Spreitzer, G. M. (1995). Social structural characteristics of psychological empowerment. Academy of Management Journal, 39, 483-504.
Spreitzer, G. M. (1996). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442-1465.
Thomas, K. W., & Velthouse, A. B. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Journal, 15(4), 666-681.
Vares, H. (2008). The advent of information technology. Resource Policy Magazine, 5(3), 87-99. (in Persian).
Vares, S. H. (2001). Paradigmatic approach to public management. ManagementScienceSpecial Issue onPublic Administration, 11(7), 55-65. (in Persian).
Vaten, D., & Cameron, A. (2002). Empowerment and delivery of authority (Translation by Badrodin). Institution of Research and Training Management, Attached to Ministry of Power. (in Persian).
Vilska, J. (2007). The use of ICT as a component for the success of innovation in Spain, Catalonia.Trans-generational Approaches to Culture Barcelona Conference, Spain, December 2007.
Vogt, J. F., & Murrell, K. L. (1990). Empowerment in organizations: How to spark exceptional performance. San Diego, Calif: University Associates.
Wallace, M., & Storm, J. (2003). Organizational change in a regional local council. Australian Journal of Business & Social Inquiry, 1(2), 51-60.
Zimmerman, M. A. (1995). Taking aim on empowerment research: On the distinction between individual and psychological conceptions. American Journal of Community Psychology, 18(5), 269-282.