بررسی عناصر تشکیلدهنده اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی
الموضوعات :
اکبر مومنی راد
1
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران)
مریم پورجمشیدی
2
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران)
حسین زنگنه
3
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران)
الکلمات المفتاحية: مشارکت, آموزش الکترونیکی, تحلیل محتوای کیفی, اجتماع یادگیری,
ملخص المقالة :
در این مطالعه کیفی، عناصر تشکیل دهنده اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرارگرفته است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مصاحبههایی ساختارمند از استادان، کارشناسان و دانشجویان آموزش الکترونیکی از دانشگاههای تهران، علم و صنعت، امیرکبیر، تربیت مدرس و خواجه نصیر طوسی، دانشگاه الکترونیکی مهر البرز و دانشگاه علوم حدیث شهر ری به شیوه هدفمند به عمل آمد. 19 مقاله و 4 کتاب در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و تحلیلها تا حد اشباع ادامه یافت. واحد ثبت در این پژوهش مضمون در نظر گرفته شد. در انتهای تحلیل محتوای استقرایی و با مقایسه مستمر کدهای بهدستآمده، 9 مقوله و 16 زیرمقوله پدیدار شدند. مقولات اصلی عبارتند از معلم، مشارکت، زمان، گروه، پشتیبانی، اعتماد، حضور اجتماعی، ابزار و منابع. نتیجه بهدست آمده از این پژوهش میتواند، راهنمای عمل مربیان و طراحان آموزش الکترونیکی برای افزایش مشارکت دانشجویان در دورههای آموزش که به صورت رسمی برگزار میشوند و در نهایت، تشکیل اجتماع یادگیری در این محیطها قرار گیرد.