بررسی وضعیت دورههای مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان (مطالعه موردی: فرهنگیان منطقه دهلران)
الموضوعات :
رضوان حکیم زاده
1
,
احمد ملکی پور
2
,
موسی ملکی پور
3
,
عرفانه قاسم پور
4
1 - دانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دکتری برنامهریزی شهری، دبیر آموزش و پرورش دهلران، ایلام، ایران
4 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 08 الأربعاء , ذو القعدة, 1435
تاريخ التأكيد : 11 الثلاثاء , محرم, 1436
تاريخ الإصدار : 16 السبت , شوال, 1436
الکلمات المفتاحية:
آموزش و پرورش,
آموزش مجازی,
آموزش ضمن خدمت,
فرهنگیان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود دورههای مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی بوده که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری به تعداد 881 نفر از فرهنگیان منطقه دهلران در سال 1393 است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 267 نفر تعیین شد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقه ای، 134 مرد و 133 زن به عنوان نمونه انتخاب شدند، که به پرسشنامه محققساختهای که بر اساس مبانی نظری پژوهش و تحقیقات پیشین تهیه شده بود، پاسخ دادند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و کارشناسان دورههای آموزش مجازی به دست آمد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 0/88 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنف و آزمون دوجمله ای (نسبتها) استفاده شد. نتایج نشان داد که عدم تدارک زیرساختها و امکانات لازم جهت اثربخشی دورههای آموزش مجازی، و عدم اثربخشی دورههای آموزش مجازی نسبت به دورههای حضوری از چالشهای موجود است. همچنین، همخوانی دورههای آموزشی با نیازهای فرهنگیان و کسب مهارتهای لازم برای استفاده اثربخش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت را میتوان به دیده فرصت نگریست.
المصادر:
Abaseiyan, A. (2006). The effectiveness of training (Patrick Crick model). Tadbir, 170(4), 33-48. (in Persian).
Akhavan, M., & Doost Mohammadi, M. (2010). A survey of ICT use in teaching and publications in Tehran’s high schools. Knowledge and Technology, 1(2), 151-173. (in Persian).
Anthony, J., Nichlos, A., & Yair Levy, B. (2009). Empirical assessment of college student-athletes' persistence in e-learning courses: A case study of a U.S. National Association of Intercollegiate Athletics (NAIA), institution. Retrieved from http://www.researchgate.net/profile/Yair_Levy2/publications
Delavar, S., & Ghorbani, M. (2012). The role of virtual training on the students creative learning in universities of Bojnourd, North East of Iran. Media, 2(3), 17-27. (in Persian).
Doherty, W. (2006). An analysis of multiple factors affecting retention in web-based community college courses. Internet and Higher Education, 9, 245-255.
Farhadi, R. (2003). The role of information technology in education. National Studies on Librarianship and Information, 1(56), 141-156. (in Persian).
Farhadi, R. (2005). Learning a new paradigm in the information age. Science and Information Technology, 21(1), 67-75. (in Persian).
Fathi Vajargah, K., Pardakhtchi, M., & Rabeeyi, M. (2011). Evaluating the effectiveness of virtual training courses in higher education (Case study: University of Mashhad). Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4), 5-21. (in Persian).
Hadadian, A. (2011). Surveying national e-learning system in the globalization era. Strategic Studies of Globalization, 2(4), 117-148. (in Persian).
Kaffash, H. R. (2013). The necessity of producing educational e-content. Educational Growth: Vocational, 6(4), 8-17. (in Persian).
Kosakowski, J. (1998). The benefits of information technology. ERIC Digest. Retrieved from http://www.ed.gov/databases/ERIC-digests/ed420302.html
Kyani, S. H. (2011). Study the relationship computer literacy teachers with learning and retention of students in fifth grade science class. Master's Thesis. Islamic Azad University, Kermanshah Branch. (in Persian).
Martines, J. (1997). The feasibility of the use of telecommunicated courses in Latin American Universities. Ph.D. Thesis, Missouri-Rolla University.
Mehdizadeh, H., Eslampanah, M., & Sabzi, R. (2012). Assessing the preparedness of high school teachers of West Islam Abad in using electronic learning. Media, 3(1), 1-10. (in Persian).
Mehr Mohammadi, M. (2008). Curriculum: Views, approaches and perspectives. Tehran: SAMT. (in Persian).
Nneka, H. E. (2011). Modeling LIS students intention to adopt e-learning: A case from University of Nigeria Nsukka. Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 478.
Oder, F. (2011). Study affecting the deployment of virtual systems in the schools of the city of Sari Area 2. Master's Thesis, Islamic Azad University, Sari Branch. (in Persian).
Sarkararani, M. (2010). Cultural approach to education. Journal of Teachers, 28(250), 4-12. (in Persian).
Seadattalab, A. (2009). The feasibility of using ICT in secondary schools from the perspective of teachers in Tehran. Master's Thesis, Shahid Beheshti University. (in Persian).
Zamani, B. E. (2005). Electronic communication in classes century. Educational Technology, 21(169), 16-19. (in Persian).
Zamani, B. E. (2010). Successful implementation factors for using computers in Iranian schools during one decate. Computer & Education, 54(1), 59-68.