تأثیر اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان
الموضوعات :
1 - استادیار،گروه علومتربیتی، پردیس دکتر شریعتی ساری، دانشگاه فرهنگیان مازندارن، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, پیشرفت تحصیلی, اشیا یادگیری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تأثیر اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در درس علوم انجام گرفت. جامعهی آماری شامل 30 دانش آموز دختر پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از اشیای یادگیری و گروه کنترل به صورت سنتی آموزش داده شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی جینک و مورگان و آزمون محقق ساخته درس علوم استفاده شد. روایی پرسشنامه درس علوم که مطابق با سطوح دانش و فهم و کاربرد از سطوح شناختی کتاب علوم پایه دوم ابتدایی بود، به تأیید متخصصان و اساتید رسیده و پایایی آزمون خودکارآمدی برابر با 82/0 بود. همچنین نتایج ضریب دشواری و ضریب تمییز سوالات علوم حکایت از استاندارد بودن آزمون داشت. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون شاپیرو ویلک، تحلیل کواریانس بهکمک نرمافزار21 SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشانداد که اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در درس علوم تأثیر داشته و باعث افزایش پیشرفت تحصیلی و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان دوم ابتدایی شهر مشهد میگردد.
AminiAghbalaghi, Z. (2018). The effect of teaching with PowerPoint presentation on presentation and activity-oriented PowerPoint on learning experimental sciences fifth grade elementary, Educational Engineering, 1(1), 9-18. .(in Persian)
Azimi, A. (2011). The role of information and communication technology in fostering creativity. Proceedings of the Second Conference on Educational Technology; A new approach in the education system. Tehran. Allameh Tabatabaei University, 347-356. .(in Persian)
Dimasuay, L., Gersol, J R. & Maigue, M. (2016). Development of learning objects to supplement teaching and learning. Special Issue of the International Journal of the Computer, the Internet and Management, 16(3), 27.1-27.9.
Heidari, Gh., Madanlou, Y., Niazazar, M (2013). Comparison of the effect of teaching English with educational software and traditional methods on students' academic achievement. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(1), 103-115. .(in Persian)
Javaheri, J. (2004). The effect of using PowerPoint computer software on improving the quality of learning space geometry, Abstracts of the Seventh Mathematical Education Conference. Sanandaj: Kurdistan Education Organization. .(in Persian)
Kay,. R, Knaack L. Bill. M (2015). A formative analysis of instructional strategies for using learning objects. Journal of Interactive Learning Research;20(3), 295-315.
Kay,. R, Knaack L.(2016) Developing Learning Objects for Secondary School Students: A Multi-Component Model. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 1(1), 230-254.
Kay,. R, Knaack, l (2015) Investigating the Use of Learning Objects for Secondary School Mathematics Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects,4(1), 269-289.
Kay,. R, Knaack, l.(2015). Evaluating the use of learning objects for secondary school science. The Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching. 26(4), 261-289.
KarimZade, M. NikChehre M.(2006).Female Academic Self-Efficacy and Academic Achievement. 4(2), 29-45. .(in Persian)
Keinejad, H. (2015). Principles of making multimedia software. Tehran: Dibagaran Cultural and Artistic Institute.
Mojdeavar, F. (2006). The effect of using PowerPoint computer software in improving the quality of learning space geometry. Master Thesis. Sanandaj Azad University. .(in Persian)
Najafi, H. (2013). The effect of computer education with the help of computer with the attitude and learning of math lessons for female students of the second year of mathematics in Hashtgerd city. Master's thesis, Tehran Teacher Training University. .(in Persian)
Parrish, P. E. (2014). The trouble with learning objects. Educational Technology, Research and Development, 52(1), 49-68.
PourJavid, S., Alibeigi, A., Zarafshani, K. (2011). Assessing the self-efficacy predictions of teachers of vocational schools and agricultural training centers in Kermanshah province, Agricultural Education Research and Management, 2 (17), 55-67. .(in Persian)
Rahmani, J., Movahedinia. N., Salimi., Gh. (2011). Conceptual model of educational-educational roles of information and communication technology in education. Knowledge and research in educational sciences. Islamic Azad University, Khorasgan Branch, 11(5), 49-66. .(in Persian)
Sabaghi, A (2012). The effect of educational film on the concepts of fifth grade elementary sciences on students' academic achievement. .(in Persian)
Safari, N., A., Ghasemipour, M., Taheri, Z. (2017). The effect of educational technology and cognitive and metacognitive learning strategies on academic achievement and self-efficacy of agricultural students of Payame Noor University of Lorestan. Agricultural Education Management Research. 1(41), 41-56. .(in Persian)
Stevens, T., Olivلrez, A. Jr., LAN, W., & Tallent-Runnels, M. K. (2015). The role of mathematics self-efficacy and motivation in mathematics performance: Issues across ethnicity. Journal of Educational Research, 97, 208-22.
Wiley, D. A. (2015). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In D. A. Wiley (Ed.), The instructional use of learning objects. Retrieved from: http://reusability.org/read/chapters/wiley
Zakeri, A. (2017). Comparison of the effect of teaching with the help of educational software and traditional method on academic achievement of mathematics course for first grade middle school students in District 8 of Tehran. Master Thesis. Tarbiat Modares University of Tehran. .(in Persian)
_||_