تببین الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران
الموضوعات :فوزیه سالاری جائینی 1 , امینه احمدی 2 , قدسی احقر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - دانشیار،گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار،سازمان پژوهش و برنامهریزی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایرا
الکلمات المفتاحية: یادگیری حرفه ای الکترونیکی, پذیرش سازمانی فناوری, چشم انداز برنامه ریزی, شرایط حمایتی- روابطی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش طراحی الگوی استقرار محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی مدیران بر پایه پذیرش فناوری و سواد اطلاعاتی مدیران است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی- کمی) با راهبرد اکتشاف متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل شامل کلیه مدیران شهرداری بندرعباس است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 310 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانه-ای، و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) انجام شد که خبرگان روا بودن مصاحبه را تایید کردند, محاسبه پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار که پایا و روا بودن مصاحبه را نشان می داد، مشخص شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته نیز از طریق روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دراین پژوهش به منظور تحلیل دادهها از دو بخش کیفی وکمی استفاده شد.در بخش کیفی کدگذاری نتایج مصاحبه انجام شد ودر بخش کمی نیز از آمار توصیفی و استنباطی(مدلسازی معادلات ساختاری، عاملی تائیدی و آماره t) استفاده شد.
Aparicio Manuela , F Bacao, T Oliveira (2016) “ An E-Learning Theoretical Framework.”
Aslami Mahboubeh, Esmaili Zohreh, Saeedipour Bahman, Sarmadi Mohammad Reza. Explain the professional competencies of teachers in e-learning environment. Scientific-Research Dictionary of Educational Strategies in Medical Sciences. 1397; 11 (2): 15-24.(in Persian)
Cheng , Wan-Yuntina . Chen , Chen-Cheng . (2015) “ The Impact of E-learning on Workplace On –The Job Training “ , International Journal of E-education , E-business , E-management and E-learning . Volume 5 , Number 4 , 212-228.
Habez, A . Jones, M .(2012), “ Professional learning communities in action. London, United Kingdom: Leannta.
Julia Stoffregen, Jan M. Pawlowski. Technological Forecasting & Social Change.(2019).
K. Liu, R. Miller, K.E. Jahng (2016) “ Participatory media for teacher professional development: Toward a self-sustainable and democratic community of practice”.
Krutka, J.P. Carpenter, (2016) “Participatory learning through social media: How and why social studies educators use Twitter” , Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 16 (1) (2016), pp. 38–59.
Liu, R. Miller, K.E. Jahng (2016) “ Participatory media for teacher professional development: Toward a self-sustainable and democratic community of practice.
Mac Coach ,Joanne joyce . Kylie , Smith .(2016) . “ A teaching model for health professional e-learninig reflective practice’ , social and behavioral sciences , volume 228, page 265-271.
Mastoor Haniyeh, Nili Ahmadabadi Mohammad Reza, Islami Hassanabadi Saeed, Zarei Ismail, Delavar Ali. Design, develop, and validate the learning environment model based on real-time electronic formative measurement. Scientific-Research Dictionary of Educational Strategies in Medical Sciences. 1397; 11 (4): 145-151.(in Persian)
Mendez, Yolanda,(2015), "Implementing transformational, professional learning communities in an urban elementary school: An autoethnographic case study". Seton Hall University Dissertations and Theses (ETDs). 2078.
Sanatjoo, A., Yosefzadeh Najdi Tabriz, E. (2016). Evaluating Electronic Service Quality in Ferdowsi University of Mashhad Libraries from their Higher Education Users and Library Staff Perspectives by an Integrated Model Based upon LIBQUAL, DIGIQUAL and E-S-QUAL, Library and Information Research Journal (Studies in Education & Psychology), 5(2): 107-126.(in Persian)
Siadati, L.S., Momeni, E. & Alipour Hafezi, M., (2017). Conceptual Analysis of Digiqual Model Based on 5s Theoretical Framework in Digital Libraries, Quarterly of Knowledge Studies, 3(11): 59-76.(in Persian)
Sureshchandar, G.S., Rajendran, C., Anantharaman, R.N. (2002), The Relationship Between Service Quality and Customer Satisfaction–a Factor Specific Approach, Journal of services marketing, 16(4): 363-379.
Torkashvand, F., Tahmasebi Limooni, S., Razavi, S.A., (2020). Models and Approaches of Digital Library Quality Performance Assessment, National Studies on Librarianship and Information Organization (NASTINFO), 30(4): 24-44. .(in Persian)
vit olina. Procedia Computer Science - Volume 65, 2019, Pages 744-753.
Wang, Y. S(2015) ., Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Inf. Manage. 41(1):75–86, 2003.
Wilmes Z, Quing L, Hu H. (2019)” Specification for service quality management system of e-learning. “ , Electron Notes Theor Comput Sci.;3143:400-6.
Wo,A , Regina.. Johnson, Richard D. (2019) , “ An empirical examination of e-learning design: The role of trainee socialization “, Computers & Education 101: 43-54.
Yi, E. (2012). Inside the Quest to Put the World's Libraries Online. The Atlantic, Accessed Dec 2017.
Zeinabadi, Hassan Reza and Mousavi, Tayebeh. (1396). A Reflection on Mock Courses in Iran's Higher Education System; Challenges and solutions. Journal of Innovation and Value Creation, 6 (12), 56-41. .(in Persian)
Zhang, Y.L., Bi, R.F., & Xiao, M. (2017). Studying on enhancing readers’ satisfaction model of electronic service quality in library based on LibQUAL+ and Kano. Procedia Engineering, 174: 260-266.
_||_