عوامل مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی مجازی, اعتماد اجتماعی, دینداری, دانشجومعلمان,
ملخص المقالة :
گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و شبکههای اجتماعی مجازی در دو دهه اخیر، تحولات ایدهای و نگرشی را به ویژه در میان نسل جوان رقم زده است. در این راستا، مقاله پیشرو با هدف بررسی عوامل موثر برگرایش به شبکه-های اجتماعی مجازی در میان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت. روش تحقیق مورد استفاده کمیـ پیمایشی است که دادهها به روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بر روی نمونهای با حجم 900 نفر و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای احتمالی در سال 1398 گردآوری شد. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر میزان گرایش دانشجومعلمان به شبکههای اجتماعی، به ترتیب، شامل عوامل نگرشی به شبکههای اجتماعی، دینداری، و میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی است. سایر متغیرها نظیر جنسیت، سن و مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار اما اندکی بر گرایش به شبکههای اجتماعی داشتهاند. در مجموع، متغیرهای مذکور توانستهاند حدود 43 درصد واریانس گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی را تبیین کنند.
_||_