مدلی برای پیشبینی عملکرد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در آزمون متمرکز مبتنی بر دادهکاوی
الموضوعات :مصطفی یوسفی طزرجان 1 , اسرافیل علاء 2 , مریم ملاباقر 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی ،البرز،ایران
2 - مدیرکل دفتر سنجش و آزمون دانشگاه جامع علمی کاربردی ،تهران،ایران
3 - عضو هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی ،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: پیشبینی, دادهکاوی, دانشگاه جامع علمی کاربردی, آزمون متمرکز,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ارائه الگویی جهت پیشبینی نمرات دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در آزمونهای متمرکز، در نیمسالهای آتی دانشگاه بوده است. بدین منظور وضعیت نمرات 207/19 دانشجو/ درس در 8 عنوان درسی در 6 استان و 120 مرکز آموزشی که به صورت متمرکز در مقطع کاردانی و کارشناسی و همزمان در سراسر کشور در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 برگزار شده ، مورد مطالعه قرار گرفته است و با استفاده از روش انتخاب ویژگی، مؤثرترین آنها انتخاب شدند. برای روشنتر شدن روابط بین ویژگیهای انتخاب شده با استفاده از مدل درخت تصمیمگیری و الگوریتم C5.0 ، با استفاده از نرمافزار SPSS Modeler و 10 شاخص مؤثر، مدلی برای پیشبینی نمرات دانشجویان در نیمسال آتی در دروس مصوب آزمون متمرکز ارائه شده است. این الگوی پیشبینی میتواند برای کارآمدتر ساختن فرآیند یادگیری در سیستم دانشگاهی مؤثر باشد. از نتایج این مدل میتوان به پیشنهادهایی برای اصلاح فرآیند آزمون، یافتن دانشجویان و مراکز و شرایط خارج از الگو جهت نظارت بیشتر و شناسایی مراکزی که میانگین معدل دانشجویانشان بالا بوده اما در آزمون متمرکز عملکرد ضعیف ضعیفی داشتند، اشاره کرد.
_||_