رابطه هوش فرهنگی و سواد کامپیوتری معلمان با سبک مدیریت کلاسی آنان
الموضوعات :فریده حمیدی 1 , مجیدابراهیم دماوندی 2 , الهام دهنوی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2 - مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
الکلمات المفتاحية: هوش فرهنگی, سبک مدیریت کلاسی مداخلهای (معلم محوری), مدیریت کلاسی غیرمداخلهای (دانشآموز محوری), سواد کامپیوتری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط هوش فرهنگی و سواد کامپیوتری دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با سبک مدیریت کلاسی آنان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بوده که در زمان اجرای پژوهش تعداد آنها حدود 800 نفر بوده و از این میان به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از قاعده حجم نمونه کلاین (2005)، تعداد 330 نفر (153 مرد و 177 زن) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه هوش فرهنگی، سبکهای مدیریت کلاسی و سنجش سواد کامپیوتری استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 97/0، 85/0 و 98/0 به دست آمده است. روشهای آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی) و آمار استنباطی (رگرسیون لوجستیک) بوده است. یافتهها نشان داد که: بین فراشناخت و رفتار فرهنگی معلمان با سبک مدیریت کلاسی معلم محوری آنها ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد. بین سواد کامپیوتری و سبک مدیریت کلاسی دانشآموز محوری معلمان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. فراشناخت فرهنگی، رفتار فرهنگی و سواد کامپیوتری پیشبینیکننده سبک مدیریت کلاسی تعاملی معلمان میباشد.