تاثیر چندرسانه ای آموزش محیط زیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس سبز شهر تهران
الموضوعات :بهنام تقی پور 1 , خدیجه علی آبادی 2 , سعید پور روستایی اردکانی 3
1 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری, انگیزش پیشرفت تحصیلی, آموزش محیط زیست, چندرسانه ای,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزش محیط زیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس سبز شهر تهران بود. روش تحقیق پژوهش شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس سبز تهران که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میداد. در نمونهگیری از روش خوشهای چندمرحلهای استفاده شد و بهصورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش از چندرسانه ای محقق ساخته و گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: 1- آزمون یادگیری محقق ساخته 2- پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با استفاده از چندرسانه ای محیط زیستی، آموزشدیده بودند با 95% اطمینان بیشتر از دانشآموزانی بود که با روش متداول مدرسه آموزشدیده بودند.
_||_