بررسی عناصر برنامه درسی آموزش تکنولوژی به مربیان پیش دبستانی
الموضوعات :محمد حسین زارعی 1 , احمدرضا نصر 2
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, آموزش تکنولوژی, مربیان پیش دبستانی,
ملخص المقالة :
محققان نشان دادهاند که بین سواد مربیان پیش از دبستان و آموزشی که ارائه میدهند، ارتباط چشمگیری وجود دارد. در سالهای اخیر شاهد افزایش پژوهش در زمینه سواد اطلاعاتی مربیان بودهایم. هدف از پژوهش حاضر تبیین عناصر برنامه-درسی آموزش فناوری به مربیان پیشدبستانی است. در انجام این پژوهش از رویکرد کمی و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مربیان پیش از دبستان استان فارس است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ(94/0)بوده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که آشنایی با جدیدترین منابع تخصصی آموزش پیشدبستان مناسب ترین هدف آموزش فناوری، آشنایی با بازیهای مختلف و آموزنده مناسب ترین محتوا، دعوت از افراد متخصص برای آموزش بهترین روش و آزمون عملکردی نیز مناسب ترین روش ارزشیابی از نظر مربیان پیش دبستانی برای آموزش فناوری می باشد که همگی در صدر گویهها قرار گرفتهاند. همچنین این نکته قابل ذکر است که تمام گویهها ی پرسشنامه از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا میانگین تمام گویهها از میانگین فرضی 4 بالاتر است.
_||_