عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط
الموضوعات :زهره معتمدینیا 1 , عبدالحمید پاپزن 2 , حسین مهدیزاده 3
1 - مدرس دانشگاه پیام نور ایلام
2 - دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه
3 - استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه ایلام
الکلمات المفتاحية: فن آوری اطلاعات و ارتباطات, شرکت های کوچک و متوسط, مدل سازی معادله ساختاری,
ملخص المقالة :
گسترش و توسعه روز افزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات به همراه آثار و پیامدهای متعدد آن موجب شده که عصر کنونی، عصر اطلاعات و ارتباطات نام گیرد. هدف این مطالعه توصیفی- همبستگی شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق، مالکان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط کشاورزی استانهای کرمانشاه و ایلام بودند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد (202n= ). جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته و نسخه سواد دیجیتالی دانشگاه واشنگتن استفاده گردید. به منظور بررسی روایی محتوایی از نظرات متخصصان و افراد صاحبنظر در زمینه فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین آن برای متغیرهای مطالعه 87/0 بود. یافتهها نشان داد که ادراک مفید بودن کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، پذیرش فنآوری اطلاعات و ارتباطات، دانش دیجیتالی و قصد کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین واریانس را در سطح کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات تبیین نمودهاند.