جایگاه رویکرد سیاسی ـ معنوی سرمایهاجتماعی در پیروزیهای دوران دفاع مقدس
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللینعمت الله همراهی 1 , فریدون اکبرزاده 2 , شیوا جلالپور 3 , حامد محقق نیا 4
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استادیار گروه علوم سیاسی واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - گروه علوم سیاسی، واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
4 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: جمهوری اسلامی ایران, عراق, دفاع مقدس, سیاسی, سرمایهاجتماعی, پیروزی,
ملخص المقالة :
در خلال جنگ تحمیلی، فرهنگ پایداری و مقاومت مردمی که با تاکید بر اصولی همچون ظلم ستیزی و شهادت طلبی جمهوری اسلامی ایران غنیتر هم شده بود، نقش مهمی در برابر نیروهای مهاجم ایفا کرد. جنگ آزمون بسیار بزرگی برای روحیه مقاومت و شکیبایی ملی بود. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف ارزیابی جایگاه رویکرد سیاسی ـ معنوی سرمایهاجتماعی در پیروزیهای دوران دفاع مقدس به روش کتابخانهای به نگارش درآمده است. یافتهها نشان میدهد: سرزمین ایران در طول تاریخ خود بهخصوص در دویست سال گذشته موردتهاجم دشمنان قرارگرفته و بخشهایی از مناطق راهبردی خود را ازدستداده است. اما در حماسه هشت سال دفاع مقدس با توجه به رهبری کاریزمایی امام خمینی (ره) و بهرهمندی از آموزههای دینی و تشیع انقلابی، شهادت گرایی روحیه ایثار و فداکاری درراه خدا، فرهنگ مهدویت و غیبت و... تودههای مردم به سمت جبهههای جنگ هجوم آوردند و رزمندگان ایرانی در یک جنگ نامتقارن، دشمن متجاوز را وادار به عقبنشینی و شکست نمودند. یکی از شاخصهای مهم این تحقیق که آن را با سایر پژوهشها متفاوت میسازد نقش باورهای عمیق مذهبی و قدرت معنوی در پیروزیهای رزمندگان ایرانی درروند تحولات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران میباشد.
-دارا، جلیل )1389(، بررسی نقش سرمای ه اجتماعی در موقعیت جریان اسالمگرا، فصلنامه علمی
-ردادی، محسن )1387(، سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی، راهبرد یاس، شماره .16
-سیاهپوش، امیر )1387(، »فراتحل یل مطالعات سرما ی ه اجتماع ی در ای ران«، راهبرد فرهنگ، شماره سوم.
-علینی، محمد )1391(. سرمایه اجتماعی در آموزههای اسالمی. قم: بوستان کتاب.
-کوهکن، علیرضا )1388(، »مؤلفههای سرما ی ه اجتماع ی اسالمی«، راهبرد یاس، بهار ،1388 شماره .17
_||_