بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی – فرهنگی (مورد مطالعه:دانشآموزان شهر جوانرود)
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللی
1 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم dr.amohseni@gmail.com
2 - کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان adel.javanmardi@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: هویت, هویت اجتماعی, رسانه های گروهی, هویتفرهنگی, گروههای دوستی و همالان, پایگاه اجتماعی – اقتصادی,
ملخص المقالة :
یکی از موضوعات اساسی، موضوع هویت است که علاوه بر داشتن جنبه های مختلف؛ تحت تاثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی سیاسی و تکنولوژیک قرار دارد. پژوهشگران از جنبه های مختلف هویت را مورد مطالعه قرار داده اند. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی است، اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری در این بررسی کلیه دانش آموزان دوره دبیرستان شهرستان جوانرود است که در سال تحصیل 91–90 در کلیه دبیرستان های شهرستان جوانرود مشغول به تحصیل میباشند. روش نمونهگیری، طبقهای نامتناسب میباشد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 358 نفر تعیین شده است. یافتهها: آزمون فرضیات تحقیق نشان داد بین سطح سواد والدین و شکلگیری هویت اجتماعی فرهنگی همبستگی مثبت با شدت ضعیف (11/0) و معنادار وجود داشته است، بین میزان شرکت در گروههای دوستی و همالان با شکل گیری هویت اجتماعی فرهنگی(همبستگی مثبت و با شدت متوسط (37/0))، بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین با شکلگیری هویت اجتماعی فرهنگی(مقدار همبستگی به دست آمده (72/0))، بین میزان استفاده از رسانههای گروهی و شکل گیری هویت اجتماعی فرهنگی نیز دارای همبستگی مثبت و با شدت متوسط(21/0) و تمامی این روابط معنادار بوده است. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 37 درصد از تغییرات متغیرهای وابسته توسط متغیرهای مستقل مورد بررسی تبیین شده است.