بررسی جامعه شناختی سهم عوامل ساختاری و یادگیری اجتماعی در بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز
الموضوعات : مطالعات جامعه شناختی شهریصمد رسول زاده اقدم 1 , قاسم جعفری 2 , موسی سعادتی 3 , رحیم یوسفی اقدم 4
1 - استادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
3 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
4 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: نوجوان, عوامل ساختاری, بزهکاری, یادگیری اجتماعی, آنومی اجتماعی, بی سازمانی اجتماعی,
ملخص المقالة :
نوجوانان، سرمایه ی اصلی هر جامعه ای محسوب می شوند که در پویایی و تداوم حیات نظام اجتماعی و رشد و توسعه ی همه جانبه ی آن، نقش بسزایی دارند؛ از طرفی، مسأله ی بزهکاری این قشر می تواند یک مانع جدی در راه شکوفایی استعدادهای فردی و توسعه و ترقی قلمداد شود. بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف شناخت سهم عوامل ساختاری یادگیری اجتماعی در تبیین بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز نگاشته شده است.روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش حاضر پیمایش است و جامعه ی آماری پژوهش شامل نوجوانان پسر 14- 19 سال به تعداد 53866 نفر شهر تبریز بوده که از این تعداد 320 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه ی نهایی انتخاب شده اند. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی متغیر بزهکاری نوجوانان با متغیرهای مستقل ساختاری یعنی آنومی اجتماعی، بی سازمانی اجتماعی، سن، پایگاه اجتماعی و اقتصادی و ساختار خانواده معنادار نبوده است؛ اما با ابعاد یادگیری اجتماعی یعنی تعاریف مثبت از مذهب(18/0-= R)، تعاریف مثبت از قانون(17/0-= R) و شانس دستیابی به اهداف مثبت (18/0-= R) معکوس؛ ولی با تعاریف خنثی از عمل بزهکارانه (301/0r=)، بزهکاری دوستان (636/0= R)، افسردگی (14/0= R)، روابطی منفی با والدین (209/0= R) مثبت بوده است. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیونی بزهکاری نشان داد که از بین ابعاد یادگیری اجتماعی، بُعد بزهکاری دوستان بیشترین تأثیر را بر بزهکاری نوجوانان داشته است و تمام متغیرهای باقی مانده در این مدل، 32 درصد از واریانس این متغیر را تبیین نمودهاند؛ همچنین در مدل معادلات ساختاری، متغیرهای ساختاری نظری (آنومی اجتماعی و بی سازمانی اجتماعی) به عنوان علل دور، سبب فضاسازی بر روی یادگیری اجتماعی بزهکاری میشوند و فضای یادگیری اجتماعی نیز به عنوان علل نزدیک بزهکاری و کجروی تولید میکند.
- احمدی، حبیب. (1384). جامعهشناسی انحرافات، چاپ اول، تهران: سمت.
- توسلی، غلامعباس. (1379). نظریههای جامعهشناسی، تهران: سمت.
- جعفری، قاسم. (1389). مطالعهی جامعهشناختی سهم عوامل ساختاری و یادگیری اجتماعی در بزهکاری نوجوانان در شهر تبریز (مطالعهی موردی مناطق حاشیهنشین). پایاننامهی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، دانشکدهی علوم انسانی و اجتماعی.
- جلاییپور، حمیدرضا، حسینی نثار، مجید. (1387). عوامل اجتماعی مؤثر بر بزهکاری نوجوانان در رشت، پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی و پژوهشهای اجتماعی.
- چلبی، مسعود. (1385). تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشر نی.
- حیدری چروده، مجید و فروغ زاده، سیمین. (1390). راهنمای کاربرد نرم افزار SPSS با تأکید بر روش تحقیق و آمار، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- دواس، دی. ای. (1387). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمهی هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
- رجبیپور، محمود. (1388). بزهکاری دانش آموزان و امکان پیشگیری اجتماعی رشدمدار از دیدگاه کارشناسان آموزش و پرورش، فصلنامهی دانش انتظامی، سال دهم، شمارهی دوم.
- زمانی، اکبر. (1379). حاشیهنشینی در شهر تبریز، پایان نامه دورهی کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه تبریز، دانشکدهی علوم انسانی و اجتماعی.
- صدیق سروستانی، رحمت اله. (1384). آسیبشناسی اجتماعی (جامعهشناسی انحرافات)، تهران: نشر سمت.
- طالبان، محمدرضا. (1383). تحلیل واریانس ساختاری بزهکاری نوجوانان، فصلنامهی مطالعات جوانان، شمارهی 7، صص 43-3.
- عباسزاده، محمدحسن. (1391). نقش رسانههای جمعی در بزهکاری نوجوانان در استان البرز، پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه پیام نور استان البرز، دانشکدهی علوم انسانی.
- غیبی، میثم. (1393). نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی.
- کوزر، لوئیس. (1372). زندگی و اندیشهی بزرگان جامعهشناسی، ترجمهی محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
- له مان، جنیفر. (1385). ساختشکنی دورکیم، ترجمهی شهناز مسمیپرست، تهران: نشر نی.
- مشکاتی محمدرضا. (1381). سنجش عوامل درونی و بیرونی خانواده بر بزهکاری نوجوانان، مجلهی جامعهشناسی ایران، دورهی چهارم، شمارهی 2.
- نجفی توانا، علی. (1382). نابهنجاری و بزهکاری اطفال و نوجوانان، تهران: انتشارات راه و تربیت.
- نوربها، رضا. (1373). زمینهی جرمشناسی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
- ولد، جرج، برنارد، توماس، اسنیپس، جفری. (1380). جرمشناسی نظری (گذری بر نظریههای جرمشناسی)، ترجمهی علی شجاعی، تهران: سمت.
- هرگنهان و اولسون. (1379). تئوریهای یادگیری، ترجمهی علی اکبر سیف، تهران: نشر دوران.
- Aker, Ronald, L. (1994). Drugs، Alcohol، and Society: Social Structure, Process and Policy. Belmont، CA: Wadsworth.
- Aker, Ronald, L. (2000) CriminologicalTheories: Introduction, Evaluation, and Application. Third edition. Los Angeles, CA: Roxbury Publishing Co.
- Akers, Ronald L. (1998). Social Learning and Social Structure: A General Theory of Crime and Deviance. Boston: Northeastern University Press.
- Akers, Ronald L. and Burgess, Robert L. (1987). “A Longitudinal Test of Social Learning Theory: Adolescent Smoking.” Journal of Drug Issues 26: 317-344.
- Akers, Ronald L., Marv in D. Krohn, Lonn Lanza-Kaduce and Marcia J. Radosevich (1979). “Social Learning and Deviant Behavior: a Specific Test of a sGeneral Theory.” American Sociological Review 44:635-55.
- Bandura, A. (1969). Principle of Behavior Modification, Holt, Rinehart, and Winston. New York.
- Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Borgatta, Edgar F. & Rhonda J. V. Montgomery. (2000). Encyclopedia of Sociology. Published by Macmillan Reference USA.
- Lee, G. Aker, Ronald, L, and Borg, M. (2004). Social Learning and Structural Factors in Adolescent Substance Use, Western Criminology Review 5(1) [on-line] EXTERNAL_LINK/wcr.sonoma.edu/v5n1/lee.
- Peter, B. (1977) Inequality and Heterogeneity: A Primitive Theory of Social Structure.New York: Free Press.
- Rashed, Abdulaziz. (2002). "Juvenile Delinquency in Saudi Arabia: Testing Social Disorganization Theory". Mississippi State University.
- Siegel, Larry J. (2001). Criminology Theories، Patterns and Typologies”.Wadsworth، a division of Thomson learning, Inc. Web: http://www.thomsonrights.com.
- Sykes, M. and Matza, D. (1982).Thechniquers of Neutralization: A Theory of Delinquency. In R. Giallombardo(Ed.). Juvenline Delinquency: A Book of Readngs. New York: Willy.
- Vold, George B., Thomas J. Bernard and Jeffry. S. (1998). Theotretical Criminology. Forth edition. New York: Oxford University Press.