بررسی جامعه شناختی ابعاد اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن و تأثیر آن بر فرهنگ شهروندی شهروندان تهرانی (مطالعه موردی شهروندان مناطق 22گانه شهر تهران)
الموضوعات : مطالعات جامعه شناختی شهریفیروزه خزایی کوهپر 1 , مهناز رونقی نوتاش 2 , شهلا کاظمی پور 3
1 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - دانشیار گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, فرهنگ شهروندی, شهروندان تهرانی, اجتماعی و فرهنگی,
ملخص المقالة :
دنیای جدید را عصر جهانی شدن نامیدهاند؛ پدیدهای فراگیر با ابعاد متعدد که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و همه کشورها را درگیر نموده است. بنابراین، بررسی آثار و پیامدهای این پدیده از ضروریات علوم اجتماعی است. بر این اساس، هدف مقاله حاضر بررسی جامعه شناختی ابعاد اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن و تاثیر آن برفرهنگ شهروندی شهروندان تهرانی به عنوان ساکنین پایتخت است. بدین منظور 400 نفر از شهروندان 18 تا 65 سالهی ساکن در مناطق 22 گانه شهرتهران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و دادههای تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. جهانی شدن از منظر اجتماعی-فرهنگی بررسی شده و فرهنگ شهروندی نیز با مولفههایی نظیر قانونگرایی، مسئولیتپذیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی سنجیده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که رابطهی معنیداری میان ابعاد اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن و فرهنگ شهروندی شهروندان ساکن شهر تهران وجود دارد. طبق نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره، رسانههای ارتباط جمعی در بین ابعاد اجتماعی و فرهنگی جهانی شدن بیشترین تاثیر را بر فرهنگ شهروندی این شهروندان دارد.
_||_