تجلی زیباییشناسی مکتب فلسفی اصفهان در معماری قدسی مساجد عصر صفوی (نمونه موردی: مسجد امام اصفهان)
الموضوعات : تاریخ ایران اسلامیمریم داورزنی 1 , امیر اکبری 2 , سید سینا تقوی 3
1 - فارغالتحصیل کارشناسی ارشد، معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، ایران.
2 - استادیار گروه تاریخ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - فارغالتحصیل کارشناسی، معماری، دانشگاه غیرانتفاعی خیام، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: زیباییشناسی, مکتب فلسفی اصفهان, معماری قدسی, مسجد امام اصفهان,
ملخص المقالة :
همراه با شکلگیری حکومت صفوی، زمینه برای گسترش مکاتب فلسفی فراهم گردید. در این دوران مکتب فلسفی اصفهان که شخصیتهای برجستهای همچون ملاصدرا پایهگذار آن بوده است، شکل گرفت و تمام مبانی اعتقادی فلاسفه پیشین خود را تکمیل نمود. در این دوران حضور ملاصدرا و پایهگذاران این مکتب در شهر اصفهان زمینهساز شکلگیری دورهی شکوفایی حکمت و فلسفه گشت. از سویی دیگر عصر صفوی یکی از دوران شاخص در نمایش پیوند میان معماری و مکاتب فلسفی بوده است که، تاثیر زیادی از مبانی مکتب فلسفی اصفهان گرفته است و باشکوهترین معماری نسبت به ادوار گذشته را ایجاد نموده است که به طور قطع متعالیترین جلوه آن در فضای مسجد نمود پیدا کرده است. لذا پژوهش حاضر سعی بر پاسخ به این است که، اندیشههای ملاصدرا به عنوان برجستهترین شخصیت مکتب اصفهان چه تاثیری بر زیباییشناسی معماری عصر صفوی گذاشته است؟ و این تاثیر چگونه به کالبد بدل گشته است؟ در این راستا با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی تاریخی ابتدا به بررسی مکتب فلسفلی اصفهان، مبانی زیباییشناسی ملاصدرا و سپس نحوه تاثیرگذاری آن بر معماری قدسی مسجد عصر صفوی را بررسی کرده است.
_||_