بازآفرینی اسطورة گیلگمش در شعر عبدالوهاب بیاتی
الموضوعات : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیعلی نجفی ایوکی 1 , فاطمه حاجی قربانی 2
1 - دانشیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه کاشان
2 - دانشآموختة زبان و ادبیات عرب، دانشگاه کاشان
الکلمات المفتاحية: اسطوره, بیاتی, گیلگمش, مرثیه إلی عائشه, خوانش سیاسی ـ اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر میکوشد با روش بررسی متن ادبی و تحلیل محتوای آن، چگونگی حضور اسطورة گیلگمش و شیوههای فراخوانی و به کارگیری آن شخصیت را در سرودة مرثیّه إلی عائشه از عبدالوهاب البیاتی (1926-1999) مورد بررسی و نقد قرار دهد؛ زیرا این شاعر کوشیده برای اصالتبخشی به سروده و پوشیدهتر و ادبیتر کردن متن، با بهرهگیری از شگرد نقاب، بیانی نمادین و سمبولیک داشته باشد و از رهگذر اسطورة گیلگمش و انکیدو مراد خویش را غیرمستقیم به مخاطب القا نماید. دخالتدهی اسطورة یادشده در متن شعری، این فرصت را به بیاتی داده است تا متنی منسجم و در هم تنیده به نمایش بگذارد. در دیگر سوی چنین استنباط میشود که هدف اصلی شاعر از کاربست این اسطوره در آن سروده، بیان مسألة سیاسی ـ اجتماعی و به چالش کشیدن آن باشد. آنچه را که در سرودة شعری شاهدیم این است که بیاتی معادل گیلگمش و عائشه معادل انکیدو قرار گرفتهاند و به نقشآفرینی میپردازند.
_||_