فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) مدح در تاریخ بیهقی و دیوان فرخی سیستانی
الموضوعات : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
1 - دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: تاریخ بیهقی, ژان بودریار, فراواقعیت (هایپرریالیتی), مدح برجسته, دیوان فرخی سیستانی,
ملخص المقالة :
نظریه فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) را ژان بودریار فرانسوی در علم رسانه مطرح کرد که در ادبیات فراواقعیت خوانده میشود، بر اساس این نظریه در عصر نوین از طریق رسانهها میتوان از واقعیت، مفهومی فراتر و به تعبیر خود هایپرریالیستها حادتر از واقعیت ساخت و یا برداشت و ترویج کرد که با اصل خود متفاوت باشد؛ یعنی واقعیتی بیشتر از واقعیت نمایش دادهشود. این نظریه به سرعت به شاخه های دیگری از هنر، روزنامه نگاری، عکاسی، سینما، روانشناسی، فلسفه و ... ورود کرد و مبنای اظهارات متنوعی شد، امّا تاکنون در ادبیات بهطور جدی مطرح نشدهاست. مدح نخستین موضوعی است که بر اساس این نظریه در ادبیات سنجیدنی به ذهن میرسد که بر این اساس، پژوهش پیش روی نظریه فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) و نمود مدحی آن را در تاریخ بیهقی و دیوان فرخی سیستانی با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی و در یک نگاه مقایسهای مدحهای هایپرریال یا فراواقعی خاندان غزنوی را در این آثار تحلیل و تبیین کردهاست.
_||_