تحلیلی از نقش فناوری اطلاعات در ایجاد زنجیره های تأمین انعطاف پذیر با نقش میانجی اعتماد و رقابت پذیری صنعت
الموضوعات :سعید عبدی 1 , مریم سوری 2 , محمد کشاورز 3
1 - کارشناسیارشد گروه مهندسی صنایع، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران
2 - کارشناسیارشد گروه مدیریت، مؤسسه غیرانتفاعی نوآوران کوهدشت، لرستان، ایران
3 - دکتری گروه مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات, اعتماد, زنجیرۀ تأمین انعطافپذیر, رقابتپذیری صنعت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فناوری اطلاعات در ایجاد زنجیره های تأمین انعطاف پذیر با نقش میانجی اعتماد و رقابت پذیری صنعت انجام گرفته است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی است و با روش پیمایشی انجام گرفت. نمونۀ آماری در این مطالعه 183 نفر از مدیران و کارکنان شرکت فولاد غدیر نی ریز است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS 2 مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا بهره گرفته شد و بهمنظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 است. یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر حاکی از آن است که فناوری اطلاعات به ترتیب با ضریب مسیر (0.411) بر زنجیره های تأمین انعطاف پذیر، اعتماد(0.582) و رقابت پذیری صنعت (0.667) تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر اعتماد و رقابت پذیری صنعت نیز بر زنجیره های تأمین انعطاف پذیر، تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت می توان گفت که هم متغیر اعتماد و هم رقابت پذیری صنعت در رابطه بین فناوری اطلاعات و زنجیرۀ تأمین انعطاف پذیر نقش میانجی گری ایفا می کند؛ بنابراین، می توان گفت توجه به فناوری اطلاعات بهمنظور ایجاد انعطاف و اعتماد در زنجیرۀ تأمین و رقابت پذیری در صنعت فولاد ضروری به نظر می رسد.
اجلی، مهدی؛ نصیری، عباس؛ هدایتی، حسن. (1400). تأثیر عملیات مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز بر همکاری محیطی و عملکرد پایداری با ترکیب تحلیل مسیر و تکنیکهای تصمیمگیری، محیط¬زیست و توسعۀ فرابخشی، 6(74)، 60-77.
جهان¬دیده، مرضیه؛ بهرام¬زاده، حسینعلی. (1402). بررسی تأثیر قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهره¬برداری، چابکی زنجیرۀ تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی، فصلنامۀ مهندسی مدیریت نوین، 9(1)، 1 – 26.
ده یادگاری، سعید؛ اشرف¬زاده افشار، افسانه. (1401). بررسی تأثیر اعتماد و همسویی فناوری اطلاعات بر انعطاف¬پذیری زنجیرۀ تأمین با نقش میانجی به اشتراک¬گذاری دانش (مطالعۀ موردی: شرکت¬های کوچک و متوسط فعال در صنعت مواد غذایی واقع در شهرک-های صنعتی کرمان)، دومین کنفرانس بین¬المللی آزمایشگاه مدیریت و رویکردهای نوآورانه در مدیریت و اقتصاد، تهران.
کاشانی¬نژاد، پریسا؛ حقشناس کاشانی، فریده. (1395). بررسی تأثیر قابلیت¬های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی در بانک تجارت شعب منطقۀ جنوب¬غرب شهر تهران، فصلنامۀ مهندسی مدیریت نوین، 5(1و2)، 1-16.
Alzoubi, H. M., & Yanamandra, R. (2020). Investigating the mediating role of information sharing strategy on agile supply chain. Uncertain Supply Chain Management, 273-284.
Annan, J., Alexander, O. F., & Akpaloo, J. (2015). An Assessment of Supply Chain Flexibility in the Print Industry of Some Selected Printing Presses in Kumasi. development, 7(8).
Bencsik, A., Hargitai, D. M., & Kulachinskaya, A. (2022). Trust in and risk of technology in organizational digitalization. Risks, 10(5), 90.
Blome, C., Schoenherr, T., & Eckstein, D. (2014). The impact of knowledge transfer and complexity on supply chain flexibility: A knowledge-based view. International Journal of Production Economics, 147, 307-316.
Caglar, A. E., & Askin, B. E. (2023). A path towards green revolution: How do competitive industrial performance and renewable energy consumption influence environmental quality indicators?. Renewable Energy, 205, 273-280.
Calatayud, A., Mangan, J., & Christopher, M. (2019). The self-thinking supply chain. Supply Chain Management: An International Journal, 24(1), 22–38.
Chatzikontidou, A., Longinidis, P., Tsiakis, P., & Georgiadis, M. C. (2017). Flexible supply chain network design under uncertainty. Chemical Engineering Research and Design, 128, 290-305.
Chen, Yang, Wang, Yi, Nevo, Saggi, Benitez-Amado, Jose,Kou, Gang, (2015). IT capabilities and product innovation performance: The roles of corporate entrepreneurship and competitive intensity, Information & Management, 1-15.
Dai, Y., Tang, Y. M., Chen, W., & Hou, J. (2022). How organizational trust impacts organizational citizenship behavior: Organizational identification and employee loyalty as mediators. Frontiers in Psychology, 7066.
Delic, M., & Eyers, D. R. (2020). The effect of additive manufacturing adoption on supply chain flexibility and performance: An empirical analysis from the automotive industry. International Journal of Production Economics, 228, 107689.
Golmohammadi, A., Gauri, D. K., & Mirahmad, H. (2023). Social Media Communication and Company Value: The Moderating Role of Industry Competitiveness. Journal of Service Research, 26(1), 120-135.
Gurzawska, A. (2020). Towards responsible and sustainable supply chains–innovation, multi-stakeholder approach and governance. Philosophy of Management, 19(3), 267-295.
Hua, N. (2020). Do information technology (IT) capabilities affect hotel competitiveness?. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 11(3), 447-460.
Katsaliaki, K., Galetsi, P., & Kumar, S. (2021). Supply chain disruptions and resilience: A major review and future research agenda. Annals of Operations Research, 1-38.
Khanuja, A., & Jain, R. K. (2022). The mediating effect of supply chain flexibility on the relationship between supply chain integration and supply chain performance. Journal of Enterprise Information Management, 35(6), 1548-1569.
Kharub, M., Mor, R. S., & Sharma, R. (2019). The relationship between cost leadership competitive strategy and firm performance: A mediating role of quality management. Journal of Manufacturing Technology Management, 30(6), 920-936.
Kwon, I. W. G., & Suh, T. (2005). Trust, commitment and relationships in supply chain management: a path analysis. Supply chain management: an international journal, 10(1), 26-33.
Lee, V. H., Ooi, K. B., Chong, A. Y. L., & Sohal, A. (2018). The effects of supply chain management on technological innovation: The mediating role of guanxi. International Journal of Production Economics, 205, 15-29.
Mandal, S. (2018). An examination of the importance of big data analytics in supply chain agility development: A dynamic capability perspective. Management Research Review.
Oliveira-Dias, D., Moyano-Fuentes, J., & Maqueira-Marín, J. M. (2022). Understanding the relationships between information technology and lean and agile supply chain strategies: A systematic literature review. Annals of Operations Research, 312(2), 973-1005.
Otchere, A. F., Annan, J., & Anin, E. K. (2013). Achieving competitive advantage through supply chain integration in the cocoa industry: A case study of Olam Ghana limited and produce buying company limited. International Journal of Business and Social Research (IJBSR), 3(2), 131-145.
Özdemir, A. I., & Aslan, E. (2011). Supply chain integration, competition capability and business performance: a study on Turkish SMEs. Asian Journal of Business Management, 3(4), 325-332.
Pagliosa, M., Tortorella, G., & Ferreira, J. C. E. (2021). Industry 4.0 and Lean Manufacturing: A systematic literature review and future research directions. Journal of Manufacturing Technology Management, 32(3), 543-569.
Panayides, P. M., & Lun, Y. V. (2009). The impact of trust on innovativeness and supply chain performance. International journal of production Economics, 122(1), 35-46.
Pejić Bach, M., Klinčar, A., Aleksić, A., Rašić Jelavić, S., & Zeqiri, J. (2023). Supply Chain Management Maturity and Business Performance: The Balanced Scorecard Perspective. Applied Sciences, 13(4), 2065.
Pujawan, I. N. (2004). Assessing supply chain flexibility: a conceptual framework and case study. International Journal of Integrated Supply Management, 1(1), 79-97.
Qrunfleh, S., & Tarafdar, M. (2014). Supply chain information systems strategy: Impacts on supply chain performance and firm performance. International journal of production economics, 147, 340-350.
Sharma, S., & Sharma, S. K. (2020). Probing the links between team resilience, competitive advantage, and organizational effectiveness: Evidence from information technology industry. Business Perspectives and Research, 8(2), 289-307.
Singh, A., & Teng, J. T. (2016). Enhancing supply chain outcomes through Information Technology and Trust. Computers in human behavior, 54, 290-300.
Talari, M., & Khoshroo, M. (2023). Impact of industry competitive intensity on brand performance: mediating role of market orientation and organizational learning. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 24(2), 270-291.
Zekhnini, K., Cherrafi, A., Bouhaddou, I., Benghabrit, Y., & Garza-Reyes, J. A. (2020). Supply chain management 4.0: a literature review and research framework. Benchmarking: An International Journal, 28(2), 465-501.